Zamknięcie roku w programie Symfonia Finanse i Księgowość

Przyszedł czas na zamknięcie roku w programie Symfonia Finanse i Księgowość. Czy jest to operacja trudna? To oczywiście zależy od wielu czynników: ilości dokumentów, złożoności rozliczeń – rozrachunków, a także od struktury kosztowej w firmie.

Operację zamknięcia roku przeprowadzę na danych, których użyłem do napisania artykułu: Przebudowa struktury planu kont rozrachunkowych na przełomie roku obrotowego w programie Symfonia Finanse i Księgowość. Jest tam niewiele dokumentów, a baza i plan kont skonstruowany bardzo intuicyjnie – wręcz standardowo.

Pierwszą operacją będzie oczywiście sprawdzenie, czy firma bilansuje się. W tym celu na koniec roku sprawdzam obrotówkę na kontach syntetycznych za pomocą dostępnego raportu: Obroty kont aktywnych. Jest to (uważam) jeden z najlepszych raportów w programie przedstawiający w różnych wymiarach salda kont.

006-01-raport-obroty-kont-aktywnych

Rys. 006-01-raport-obroty-kont-aktywnych

Raport ten znajduje się w grupie raportów Konta w zakładce Raporty. Pamiętajmy aby przed wykonaniem raportu zmienić datę na ostatni dzień roku obrotowego, zaznaczyć koniecznie „Uwzględnij zapisy z bufora”, a okres sprawozdawczy ustalić na ostatni okres w roku.

Dlaczego nie piszę aby wszystkie te operacje wykonywać na koniec roku. Pamiętajcie, że rok obrotowy nie musi się zgadzać z rokiem kalendarzowym.

Obliczamy raport. Po wyliczeniu zaznaczamy zespół – Wszystkie, na dole po lewej stronie „Narastająco”, a gdy to zaznaczymy pojawi się – „Z bilansem otwarcia” i to też zaznaczamy.

Pojawiające się kwoty oznaczają całą obrotówkę z naszego ostatniego roku obrotowego.

Teraz zaznaczamy „Saldo dwustronne/Per saldo” i w kolumnach „Saldo Wn”, a także „Saldo Ma” powinniśmy dostać wynik zerowy.

 006-02-raport-obroty-kont-aktywnych-obliczony

Rys. 006-02-raport-obroty-kont-aktywnych-obliczony

Co to oznacza. Taki wynik informuje nas o tym, że firma w ciągłości roku obrotowego zamyka się saldem zerowym i jest to jak najbardziej poprawne. Jeżeli dostaniecie w wyniku saldo po jakiejś stronie, to na pewno macie źle wprowadzone dokumenty do bufora i trzeba je jak najszybciej poprawić. Częstym błędem wynikającym z tego raportu jest wprowadzenie dokumentu na nie ostatni poziom analityczny – pamiętajmy, że raport liczy nie z obrotówek, a z sald kont. Jeżeli więc w jakimś dokumencie nie będzie podane końcowe konto, to system nie weźmie go przy podliczeniu do sumy.

Poprawianie błędów w dokumentach to zbyt obszerny temat – zasługujący na osobny artykuł…

Jeżeli otrzymacie w końcu salda zerowe, to na tapetę idzie Rachunek Zysków i Strat, a potem Bilans Zamknięcia.

Na początek liczę zawsze Bilans Zamknięcia – dlaczego nie Rachunek?

Przecież rachunek policzy mi się do bilansu automatycznie (zaraz to zobaczycie). A jeżeli wystąpią jakieś błędy to i tak program „wykrzyczy mi je” w odpowiednim komunikacie.

Liczymy Bilans: Raporty → Zestawienia → Bilans…

 006-03-raport-bilans-ustawienia

Rys. 006-03-raport-bilans-ustawienia

Zaznaczamy, „Uwzględnij zapisy w buforze” (Dolicz Rachunek Zysków i Strat – jest już zaznaczone), zmieniamy stan na „KOŃCOWY” i klikamy „Oblicz”.

I „Zonk” – dostajemy informację, że:

 006-04-raport-bilans-blad

Rys. 006-04-raport-bilans-blad

To jest to o czym wspominałem. Klikamy „OK” i dostajemy informację o tym, że co stało się takiego, że program nie był w stanie obliczyć nam Bilansu.

 006-05-raport-bilans-blad-informacje

Rys. 006-05-raport-bilans-blad-informacje

Okazało się, że mamy nieprawidłową definicję pozycji kont 201 i 299 (jeżeli ktoś czytał artykuł: Przebudowa struktury planu kont rozrachunkowych na przełomie roku obrotowego w programie Symfonia Finanse i Księgowość– to pamięta, że tam modyfikowaliśmy konta aby wykonać operacje przeksięgowania rozrachunków na konto techniczne).

Jeżeli chcemy, to możemy wydrukować sobie błędy – przydaje się jeżeli mamy ich sporo, albo zamykamy okienko przyciskiem „Zamknij”. Jeszcze tylko mała informacja o tym, że „Wszystkie komunikaty zostaną bezpowrotnie utracone” i mamy swój Bilans.

 006-06-raport-bilans-obliczenia

Rys. 006-06-raport-bilans-obliczenia

Niestety nie będziemy zadowoleni. Bilans nie bilansuje się!

W tym prostym przypadku wynika to oczywiście z naszego ostrzeżenia, które program przekazał nam podczas wyliczania bilansu. A konkretnie z braku podłączenia kont 201 i 299 do układu.

Pamiętajmy, że jeżeli konto nie jest podłączone do układu, to obrotówka poda nam prawidłowe dane, a układy takie jak Bilans i RZiS – już niekoniecznie.

Pozostaje nam tylko naprawić błąd.

Na szybko podam, że należy wejść do Ustawienia → Układ Bilansu. Otworzy się nam struktura Bilansu. Klikamy przycisk Konta. W nowym okienku po lewej stronie znajdują się konta nie przypisane do układu, a po prawej konta przypisane do układu ale w miejscu w którym się aktualnie znajdujemy.

 006-07-uklad-bilans-konta

Rys. 006-07-uklad-bilans-konta

Zamykamy okienko konta. Na strukturze Bilansu odnajdujemy pozycję do której powinno należeć konto nie podpięte do układu. Zaznaczamy ją (w naszym przypadku będzie to pozycja: Należności krótko terminowe, od pozostałych jednostek, z tyt, dostaw i usług, do 12 miesięcy). Klikamy jeszcze raz przycisk „Konta”, a następnie dwuklikiem przenosimy konto z lewej strony na prawą i zamykamy okienko.

 006-08-uklad-bilans-konta-pzypisanie

Rys. 006-08-uklad-bilans-konta-przypisanie

Po kliknięciu okazuje się, że program zadaje nam jeszcze jedno pytanie. Słusznie – przypisywane konto jest kontem bilansowym rozrachunkowym, czyli konto nasze do układu bilansu musi być podpięte saldem Wn i saldem Ma i to w różne strony układu.

 006-09-uklad-bilans-konta-przypisanie-zapytanie-saldo

Rys. 006-09-uklad-bilans-konta-przypisanie-zapytanie-saldo

Znajdujemy się w Aktywach, więc saldo które musimy przypiąć jest saldo Wn. Klikamy w przycisk  „Saldem Wn”. Okienko się zamyka, a nasze konto widzimy już po prawej stronie poprzedniego (na rysunku widać naszą pozycję podświetloną na żółto).

 006-10-uklad-bilans-konta-przypisanie-saldo-wn

Rys. 006-10-uklad-bilans-konta-przypisanie-saldo-wn

To samo robimy w przypadku wszystkich kont występujących po lewej stronie okienka.

Pamiętajmy, że konto to jest kontem rozrachunkowym z saldem po obu stronach. A my przypięliśmy tylko stronę Wn. Przechodzimy więc na stronę Pasywa. Odnajdujemy Zobowiązania krótkoterminowe → Wobec pozostałych jednostek → z tyt. dostaw i usług → do 12 miesięcy i postępujemy tak jak przy przypisaniu po stronie Aktyw. Program już nie zapyta się nas jaką stroną ma przypiąć do układy, gdyż została mu już tylko strona Ma.

 006-11-uklad-bilans-konta-przypisanie-saldo-ma

Rys. 006-11-uklad-bilans-konta-przypisanie-saldo-ma

Gdy już wszystkie konta zostaną podpięte wracamy do zestawienia bilansu i liczymy je od nowa.

Jeżeli dostaliśmy poprawny wynik, czyli strony bilansują się konkretną kwotą zgodną oczywiście z saldami kont, to możemy być zadowoleni.

 006-12-raport-bilans-obliczenia-ok

Rys. 006-12-raport-bilans-obliczenia-ok

Oczywiście sprawdzamy też wyliczenie RZiS  i jeżeli wystąpią podobne problemy to rozwiązujemy je tak samo jak przy Układzie Bilansu – korzystamy tylko z Układu RZiS (i nie ma tam problemu z dwustronnością konta – no chyba, że jest to konto Specjalne).

Przebrnęliśmy już przez sprawdzenie poprawności obrotówki, Bilansu, RZiS – a co z dokumentami?

Jeżeli nasze układy liczą się prawidłowo, to możemy przypuszczać, że i w dokumentach nie mamy żadnych błędów – nic bardziej mylnego – ale o tym dowiecie się w kolejnej części artykułu:
Zamknięcie roku w programie Symfonia Finanse i Księgowość – część 2



147 Odpowiedzi do Zamknięcie roku w programie Symfonia Finanse i Księgowość

  1. Witam,
    co zrobić jak przy obliczeniu RZiS wyskakuje komunikat o błędach „konto … nie ma salda zerowego”?
    Jak zapisać formuły w RZiS? Nie chce mi zapisać wszystkich. Część jest, a część, przy obliczaniu ucieka.

  2. Witam.
    Jeżeli w strukturze planu kont zaznaczymy przy koncie – „Kontrola zerowego salda” – to na pewno dostanie Pani taki komunikat. Nie jest to błąd, a jedynie informacja o zaistniałej sytuacji.
    Co do RZiS – niestety potrzebuję więcej informacji, co konkretnie chciała by Pani zrobić.
    Ogólnie jest taka zasada, że formuły zapisują się tylko do pozycji do których nie będzie możliwe rozbudowanie pozycji podrzędnych. Cytując pomoc do programu: „Pozycja z wpisaną formułą staje się pozycją obliczeniową i nie można już tworzyć dla niej pozycji podrzędnych. Nie można też przypisywać do niej kont. Służy ona wyłącznie do naliczania pozycji w rachunku zysków i strat. Pozycja literowa z pustą tj. nie wpisaną formułą nie jest jeszcze pozycją obliczeniową. Stanie się nią dopiero w momencie wpisania tekstu formuły.”
    Jeżeli będzie miała Pani więcej pytań, to proszę opisać sytuację korzystając z Kontaktu dostępnego na stronie.
    Pozdrawiam

  3. witam a ja jak chce zamknac rok to caly czas wyskakuja mi takie błedy:nieprawidlowa definicja pozycji dla konta 400.401.490.701.711520.550 i 761 bardzo prosze o pomoc bo doszlam do tego momentu i dalej nie wiem

  4. Witam.
    Te błędy to brak przypięcia kont (tu) wynikowych do układu RZiS.
    Proszę wejść w ustawienia -> układ RZiS, a następnie kliknąć na dole w przycisk „Konta”.
    Po lewej stronie wyświetlą się konta, które nie są przypięte do układu.
    Jak je przypiąć.
    Patrzymy na konta po lewej stronie i zapamiętujemy.
    Zamykamy okno kont.
    Na układzie RZiS stajemy w miejscu gdzie chcemy przypiąć konto – zaznacza się ta pozycja na seledynowo…
    Klikamy konta, a następnie klikamy dwukrotnie na konto które ma się tu znaleźć.
    Konto powinno przepisać się na prawą stronę okna.
    (można też nie klikając dwukrotnie – zaznaczyć je, a następnie na dole kliknąć klawisz „Przypisz”)
    Tak postępujemy z każdym kontem znajdującym się po lewej stronie.
    Jak już przypiszemy konta, warto policzyć sobie RZiS z opcji zestawień.
    Jeżeli nic dziwnego nie wystąpi (chodzi oczywiście o Pani błędy) to możemy śmiało zamykać rok.
    Proszę też sprawdzić tak BILANS – on też liczy się przy zamknięciu roku.
    A przyporządkowania do kont wykonuje się tak samo jak w RZiS.

  5. Witam,
    podczas księgowania z bufora do księgi pojawia się następujacy komunikat:
    „Na koncie niedopuszczającym rozrachunków (252-2-x-30347830-1396458616) wykryto rozrachunki. Dopóki istnieja rozrachunki na takich kontach dokumentu nie będzie mozna zapisać.”
    W zapisie księgowym nie kont „niedopuszczających rozrahunków.
    Zapis wygląda następująco:
    konto wn:
    403-22
    221-2
    konto ma
    205-xxx ( rozliczenie platności gotówkowych)
    oraz księgowanie równoległe:
    wn:516 ; ma: 490
    Nie mozna usunąc żadnej pozycji zapisu aby to skorygować .
    Gdzie może tkwić błąd ??

    • Witam.
      Proszę spróbować zaksięgować dokument nie z listy dokumentów w buforze, a z wnętrza dokumentu.
      Ciekawi mnie, że system podaje konto, którego nie wymieniła Pani.
      Czy dokument ten był wprowadzany ręcznie, czy importowany?
      Jeżeli był importowany, to mógł się wgrać niepotrzebny rozrachunek, którego nie widać w dokumencie.
      Dobrze by było przepuścić bazę przez serię raportów diagnostycznych, a może nawet wykonać indeksację.
      Proszę opisać czy zaksięgowanie z dokumentu pomogło.
      Jeżeli nie to zapraszam do kontaktu poprzez e-mail redakcja@… zamiast kropek proszę użyć slonecznasymfonia.pl.
      Pozdrawiam

  6. Witam serdecznie, a ja podczas księgowania dokumentów napotkałam na błąd dla mnie nie do przejścia:
    Po wyborze wszystkich dokumentów danego okresu (w moim przypadku pozostał już tylko grudzień), sprawdzeniu ich przez f5 (wszystkie poprawne), Symfonia nie chce zaksięgować mi DP, a w innej firmie IU. We wcześniejszych miesiącach te dokumenty bez problemu księgowały się o ksiąg. Symfonia włącza okienko z informacją „Dokument nie został zaksięgowany”. Próbowałam DP zaksięgować z poziomu samego dokumentu „zapisz do ksiąg” – zero reakcji.
    Dokumenty DP i IU są ujęte w walucie, ale myślę, że nie powinno to stanowić problemu tym bardziej, że we wcześniejszych miesiącach dokumenty te się zaksięgowały.
    Będę wdzięczna za wszelkie sugestie.
    Pozdrawiam Paulina

    • Witam.
      Zero reakcji z księgowania bezpośrednio z dokumentu to dziwne zachowanie Symfonii. I nie powinno nastąpić.
      Proszę zamknąć całkowicie program, uruchomić i zalogować się, zmienić datę, wejść do dokumentu i spróbować zaksięgować – wykluczymy jakiekolwiek blokady wewnętrzne dokumentu.
      Małe pytanie? Czy te dokumenty tworzą transakcję, czy je rozliczają? Co z różnicami kursowymi.
      I jeszcze, czy zamykała Pani okresy sprawozdawcze – jaki jest ostatni zamknięty okres?
      Pozdrawiam
      Arek

  7. avatar Małgorzata T

    Witam
    podczas operacji zamykania roku doszłam do etapu automatycznych przeksięgowań na wynik finansowy, program wykonał przeksięgowania kont kosztowych (nie wszystkich) wygenerowany jest jeden dokument prosty, natomiast nie ma przeksięgowań przychodów. W związku z czym saldo konta 860 ma się nijak do wyniku finansowego spółki. W jaki sposób wykonać resztę przeksięgowań?

  8. Witam.
    Bardzo dziwne zachowanie programu.
    Proszę spróbować ponownie zamknąć rok – czyli powtórzyć operację zamykania.
    Jeżeli konta nie przeksięgują się – zapraszam do kontaktu.
    Odpiszę na Pani e-mail.

    PS. Proszę nie przeksięgowywać kont ręcznie…

  9. Witam, jestem na początku przygody z tym program i już mam problem. Mianowicie jak robię bilans i później chce obliczyć bilans w raportach to wyświetla mi się komuikat : „bilansu oraz rachunku wyników nie można obliczyć dla roku rozrachunkowego który jeszcze nie nastąpił” Podobnie jest z RZiS.
    Pozdrawiam

    • Witam,
      Podczas sporządzenia tego typu raportów musi mieć Pani ustawioną datę w ramach roku w którym wykonuje Pani obliczenia.
      Np. RZiS za 2014 – data 2014-01-01 – 2014-12-31, lub późniejsza.
      Jeżeli ustawi Pani datę wcześniejszą to uzyska taki właśnie komunikat.
      Proszę spróbować zmienić datę na 2012-01-01 wejść do roku 2013 i tam obliczyć Bilans lub RZiS.
      Pozdrawiam

  10. Witam,
    Mam problem, ponieważ program przy automatycznym księgowaniu Wyniku finansowego tworzy dokument DP a na egzaminie jest napisane, żeby wydrukować dokument „PK – ustalenie wyniku finansowego”. Da radę to jakoś zmienić?

    • Witam,
      System Symfonia standardowo tworzy dokumenty zamykające rok typem DP i z tego co wiem nie można tego zmienić…
      Pytanie moim zdaniem jest inne, po co to zmieniać skoro zarówno DP, jak i PK to taki sam typ dokumentu – Dokument Prosty.
      Różnią się tylko nazwą.
      Jeżeli zależy Panu na tym, aby DP nazywało się PK, to proszę zmienić opis DP na taki jak Pan chce i wydrukować dokumenty.
      Osobiście uważam, że jest to zbędne i niepotrzebne, a to jak nazywa się dokument przeksięgowujący wynik finansowy jest nieważne.
      Na wydrukach i tak nie ma nazwy dokumentu, a jedynie jego skrót.
      Jeszcze z czasów studenckich pamiętam, że nazewnictwo dokumentów zmienia się za każdym razem, gdy zmienia się prowadzący zajęcia.
      Albo tak jak mówią podręczniki, które w zderzeniu z rzeczywistością okazują się totalnym nieporozumieniem…
      To tak jak w urzędach skarbowych, co urząd to inna interpretacja zadawało by się prostego przepisu.
      Wiem, że nie odpowiedziałem Panu na pytanie wprost.
      Proszę po prostu wydrukować dokument DP i opisać go jako „PK – ustalenie…”
      Pozdrawiam

  11. Witam,
    wracam do wątku z 25/01/14 czyli do pojawiającego się komunikatu ” nieprawidlowa definicja pozycji dla konta 490″. Rozumiem ,że jeżeli nie przypiszę kont do RZiS oraz Bilansu (wykonuję sprawozdania ręcznie) to wtedy nie ma możliwości wygenerowania bilansu otwarcia w nowym roku? Pozdrawiam.

    • Witam,
      Pani Katarzyno, jeżeli wykonuje Pani wszystkie sprawozdania ręcznie i nie korzysta z wydruków Symfonii, to wystarczy zaksięgować dokumenty w starym roku i wygenerować BO w nowym (BO generuje się z zapisów zaksięgowanych dokumentów, nie z układów). Ale dopowiedzmy jeszcze, że… Jeżeli nie podłączy Pani kont do układów to skąd system ma wiedzieć gdzie je wstawić. Oczywiście konsekwencją będzie brak możliwości wygenerowania prawidłowego wydruku bilansu i RZiS.
      Samo podłączenie kont to kilkanaście minut pracy i moim zdaniem warto je poświęcić.
      Pozdrawiam

  12. Witam Panie Arkadiuszu ,
    dziękuję za odpowiedz. Pana Sugestię spróbuję zrealizować. Niestety mój problem polega właśnie na tym ,że dokumenty w starym roku mam zaksięgowane a w nowym roku nie mogę wygenerować BO bo pojawia mi się komunikat o nieprawidłowej definicji dla konta 490 w starym roku. Na co mam zwrócić uwagę i co sprawdzić? Będę wdzięczna za pomoc bo w przeciwnym razie czeka mnie ręczne wprowadzanie stanów i to nie potrwa kilkanaście minut…Pozdrawiam.

    • Witam,
      Jeżeli tak, to proszę sprawdzić w starym roku, czy ma Pani w ustawieniach: Ustawienia->Parametry stałe->Konta specjalne podane konto Rozliczenie kosztów zespołu 4. Tam powinno być wybrane konto 490. To powinno pomóc…

  13. Witam ponownie,
    w planie kont konto 490 mam zdefiniowane jako wynikowe, zwykłe i w kontach specjalnych jako konto rozliczeniowe do zespołu 4 mam wpisane konto 490 a mimo to nadal program nie generuje BO bo twierdzi że w poprzednim roku konto 490 ma nieprawidłowa definicję. Czy na coś jeszcze mam zwrócić uwagę?

    • Witam.
      Są dwa możliwe problemy:
      1. Jeżeli ma Pani komunikat: „Konto 490 posiada nieprawidłową definicję w poprzednim roku obrachunkowym” – to konto 490 nie ma przyporządkowania do układu RZiS.
      2. Jeżeli komunikat brzmi: „Konto „rozliczenie kosztów” nie istnieje lub jest nieprawidłowo zdefiniowane” – to konto 490 nie jest podane w Ustawieniach – Parametry stałe – konta specjalne – Rozliczenie kosztów.
      Więc u Pani występuje pierwszy problem.
      Proszę w poprzednim roku podłączyć konto 490 do układu RZiS. Przecież system musi wg jakiejś procedury policzyć Bilans i Rachunek w starym roku aby poprawnie podać Pani wartości w roku następnym.
      Po poprawieniu tego błędu powinno być wszystko w porządku.
      Pozdrawiam

      • Witam Panie Arkadiuszu,
        ok poddaję się. Przyporządkuję konta do RZiS proszę tylko jeszcze mi pomóc zmienić układ z kalkulacyjnego na porównawczy. Pozdrawiam.

        • Witam,
          Proszę się nie poddawać… Program to tylko narzędzie i trzeba je odpowiednio ustawić aby działał tak jak chcemy.
          Ale z tym układem to nie będzie tak prosto…
          Dlaczego chce Pani go zmienić?
          Takie rzeczy wykonuje się bezproblematycznie tylko zakładając nowy rok lub na początku pracy z programem.
          Zmiana w trakcie roku jest bardzo kłopotliwa i w większości przypadków zupełnie niepotrzebna.
          Proponuję bardziej przebudować układy do prezentacji w odpowiednim układzie, a zmiany dokonać dopiero zakładając następny 2015 rok.
          Pozdrawiam

  14. Witam

    Mam problem przy obliczaniu bilansu, po sprawdzeniu raportu obroty kont aktywnych – wszystkie, narastająco, per saldo – wychodzi saldo WN – sprawdziłam wszystkie dokumenty F5 i są poprawnie zaksięgowane – może ma Pan jakiś pomysł gdzie jeszcze szukać błędu 🙂

    • Witam.
      Zaksięgowane dokumenty muszą się bilansować – więc zapomnijmy o nich. Nie ma Pani żadnych dokumentów w buforze, które mogły by być niepoprawne technicznie?
      Jeżeli zostaje Pani saldo Wn – to wskazuje to jednoznacznie na niepoprawne dekretacje dokumentów.
      W związku z czym Bilans też będzie niepoprawny.
      Proszę też sprawdzić krąg kosztów – czy się zamyka, jeżeli istnieje.
      Pozdrawiam

      • Witam,
        proszę o pomoc: czy możliwe jest zamknięcie ksiąg i ponowne ich otwarcie w trakcie miesiąca? Chodzi o upadłość, ustawa u rachunkowości nakazuje zamknięcie ksiąg na dzień poprzedzający dzień ogłoszenia upadłości, jednak kiedy próbuję długość roku ustawić np. na 12 czerwca, program krzyczy że miesiąc można zamknąć tylko na koniec? Jak wykonać bilans zamknięcia na 12 czerwca i BO na 13 czerwca?
        Z góry dziękują za odpowiedź
        Pozdrawiam

        • Witam,
          Nie można zamknąć i otworzyć ksiąg w trakcie miesiąca. System posługuje się okresami o długościach miesiąc i rok. Więc musi Pani zamknąć firmę na koniec miesiąca i otworzyć ją z kolejnym.
          Wiem, że ustawa konkretnie to reguluje i tak jak Pani napisała, jeżeli firma jest w likwidacji to zamknięcie musi nastąpić „na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości – nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń”, a otworzyć się „na dzień rozpoczęcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości – w ciągu 15 dni od dnia zaistnienia tych zdarzeń”.
          Nie znam procedury w Symfonii która by to gwarantowała.
          Osobiście zamknął bym firmę na koniec miesiąca (czerwca – i tak ostatnie dokumenty może Pani wprowadzać do 12 włącznie).
          Założyć nową bazę „Nazwa Firmy w likwidacji” i tam rozpocząć rok czerwcem w którym wprowadzi Pani BO wynikający z inwentaryzacji i wyceny środków majątku – zgodnie z ustawą (nie będę się tu rozpisywał).
          Taką bazę danych należy zgłosić do SAGE i prosić o wydanie nowych kodów aktywacji z wyjaśnieniem, że baza została utworzona z powodu likwidacji firmy (opis sytuacji byłby na miejscu) i czekać na wydanie kodów.
          Osobiście uważam, że powinna Pani zgłosić się jak najszybciej do sprzedawcy programu i całą sprawę uzgadniać na poziomie Dystrybutor – SAGE.
          Pozdrawiam

          *I tak nazwa firmy musi się zmienić bo dojdzie człon „w likwidacji” – więc bazę będzie trzeba ponownie aktywować.

  15. Bardzo dziękuję za informację.
    Pozdrawiam

  16. witam,
    jeszcze jedno pytanie: Jak zakłada się nową bazę? Bo na razie dokonaliśmy to poprzez zmianę nazwy.
    Pozdrawiam

    • Witam,
      Proszę nic nie zmieniać w starej bazie danych – nie jest to potrzebne.
      Nową bazę zakładamy w stanie bez firmowym (przed zalogowaniem się do starej bazy), przyciskiem „Nowa”.
      Podajemy nową pełną nazwę (ważne aby była to ta sama co stara z dodatkiem „w likwidacji”), nazwę skróconą, kod firmy (inny niż starej) i patrzymy czy katalog dyskowy nie pokrywa się z położeniem starej bazy danych.
      Ważne aby początkiem roku był czerwiec 2014, a końcem maj 2015 – o ile pamiętam rok obrotowy firmy w likwidacji musi być 12 miesięczny.
      Reszta danych nie jest obowiązkowa – ale warto je wypełnić.
      W następnym oknie podajemy NIP, rachunek kosztów identyczny z tym co mieliśmy w poprzedniej bazie, podajemy strukturę własności i typ działalności, następnie klikamy „Utwórz”.
      Program tworzy bazę i wykonuje raporty – na końcu zamykamy okno raportów.
      Podajemy nr seryjny i kod – z opakowania programu – jeżeli była aktualizacja systemu to kod zapewne jest inny… nowszy – ale powinniście go mieć.
      Jeżeli nie możecie go znaleźć to kod ten można podejrzeć w pliku install.ini w głównym katalogu instalacyjnym programu.
      Potem generujemy plan kont i bazę mamy utworzoną.
      Oczywiście wszystko będzie bezcelowe jeżeli nie zarejestrujemy bazy danych, więc i tak powinniśmy się skontaktować z producentem, czy wyda nam kody do tak utworzonej bazy.
      Warto by było jeszcze przeprowadzić export/import modelu księgowego i kartotek kontrahentów ze starej bazy do nowej.
      Jest to jednak za długi temat – proszę skorzystać z pomocy do programu.
      Pozdrawiam

  17. Witam,
    dziękuję za wszystkie odpowiedzi i sugestie, tylko co w sytuacji kiedy już dokonaliśmy zmiany nazwy i uzyskaliśmy kod do aktywacji? Czy w takim wypadku da się coś zrobić?
    Z góry bardzo dziękuję

    • Witam,
      Jeżeli macie Państwo kopię z przed zmiany nazwy firmy, to można ją użyć jako bazy starej – czyli firmy z przed likwidacji (tam nazwa jeszcze jest poprzednia)… Zamknąć ją i zostawić do wglądu.
      Nową bazę – skoro została zmieniona nazwa – możecie użyć jako podstawę do prowadzenia spółki w likwidacji.
      Na pytanie, czy nie powinna to być baza pusta, bez dokumentów itd… Nie jestem w stanie odpowiedzieć.
      Trochę się Państwo pospieszyli ze zmianą nazwy i rejestracji w SAGE.
      Ale może wszystko będzie ok.
      Pozdrawiam

  18. Dzień dobry,

    nieopatrznie pozamykałam miesiące nie księgując dokumentów….(na symfonii pracuje do niedawna).
    Jak mam teraz otworzyć miesiące raz jeszcze, żeby księgować je miesiąc po miesiącu.
    Przez cały rok dokumenty był w buforze (przejęłam obowiązki po koleżance)…pomocy…nie mogę zamkną roku, bo jak chce księgować, to krzyczy, że nie mogę bo mam zamknięty miesiąc…

  19. Dzień dobry,

    Dziękuję za odpowiedź ale taka sprytna też byłam:)
    problem polega na tym, że zaksięgowałam jednego PK w grudniu…i teraz nie chce mi otworzyć dalej jak do listopada…
    i teraz cały rok mam w buforze a w grudniu zaksięgowany 1 dokument:)

    • To rzeczywiście skutecznie blokuje procedurę otworzenia zamkniętych miesięcy.
      W takim przypadku można to odblokować tylko dwoma sposobami: modyfikacją bezpośrednio w bazie danych lub specjalnym raportem.
      Oba rozwiązania nie są dostępne wprost z okien programu, a całość operacji powinien dokonać serwis.
      Taką usługę możemy dla Pani wykonać – proszę o bezpośredni kontakt z nami poprzez formularz kontaktowy: http://www.slonecznasymfonia.pl/kontakt/ bądź poprzez wyrażenie chęci kontaktu w komentarzu na tej stronie.
      Pozdrawiam

  20. Witam, mam pytanie odnośnie księgowania dokumentów właśnie.. Czy jeżeli zaksięgowałam np. wyciągi z lipca, by udało się zaksięgować DP z czerwca, to księgowanie będzie błędnie? Numeracja w księgach nie ustawi się?? Czy można księgować dokumenty tylko z okresu (tutaj: czerwca)??

    • Witam.
      Trzeba uświadomić sobie czym jest dla Pani okres sprawozdawczy.
      Dla mnie jest to miesiąc, rok.
      Jeżeli zamykam okres (raport zamknięcia okresu) to w buforze nie powinno być żadnego dokumentu przypadającego na ten okres.
      Idąc dalej tym rozumowaniem, nie księguję w kilka okresów (miesięcy) jednocześnie, a tylko w ten, który mam zamiar zamknąć.
      Wydaje mi się, że nie do końca prawidłowym jest księgowanie kilku miesięcy na raz przeplatając dokumenty księgowe pomiędzy sobą (ale jest to moja subiektywna ocena), a pochodzące z różnych okresów (miesięcy) sprawozdawczych. Nie wiem dlaczego księgowała Pani w ten sposób – domyślam się, że mogło to mieć coś wspólnego z księgowaniami rozliczeń walutowych – bo w takim przypadku… miało by to jakieś usprawiedliwienie.
      Z drugiej strony numeracja dokumentów w Dzienniku Księgowań jest miesięczna i nie powinna przeplatać się ze sobą, nawet przy takim systemie księgowania jaki Pani zastosowała. W związku z czym numeracja Dziennika Księgowego i tak będzie prawidłowa.
      Proszę tylko pamiętać o dacie księgowania aby była zgodna w całym okresie jaki Pani zamyka – do tego czasami organy kontrolujące się „przyczepiają”.
      Odpowiadając więc krótko na Pani pytanie (po co się tak rozpisywałem) numeracja Dziennika i tak będzie prawidłowa.
      Pozdrawiam Serdecznie
      Arek

  21. i znowu ja….
    jak chcę zrobić zamknięcie roku krzyczy mi, że nie został zaksięgowany Bilans Otwarcia….czyli?

    • bb80 odpowiedź na tego typu pytania można znaleźć w podręczniku dla osób przygotowujących się do kwalifikacji a.36 więc serdecznie zachęcam do zakupu takiego podręcznika bo naprawdę można się z niego wiele ciekawych rzeczy dowiedzieć

  22. Witam ponownie…
    Proszę zaksięgować również Bilans Otwarcia – to też jest dokument księgowy i powinien być zaksięgowany.
    Dokumenty->Bilans Otwarcia…
    Nawet jeżeli Bilans jest zerowy, bo nie otwierała Pani firmy Bilansem.
    Pozdrawiam
    Arek

  23. Witam,
    pracuję tylko na kontach zespołu 4, nie posiadam w układzie konta 490, a jest mi potrzebne do rozliczenia rezerw. Uprzejmie proszę o informację, czy mogę w trakcie roku dołożyć takie konto i gdzie je podpiąć. Będzie to konto wynikowe, zwykłe, jak ustawić aby saldo tego konta wykazywane było w RZiS jako zmiana stanu produktów oraz na wynik finansowy.
    Z góry dziękuje za informację
    Pozdrawiam
    L.

  24. Witam,
    Proszę w takim razie założyć sobie konto 490. Konto to ma być kontem wynikowym zwykłym.
    Podpina Pani to konto w układ RZiS w pozycję AII.
    I to wszystko..
    Pozdrawiam
    Arek

  25. Witam,

    Przymierzam się do pracy na symfonii i testuję ją na wersji demo, zaksięgowałam kilka dokumentów i chciałabym sporządzić RZiS. Mam problem z automatycznymi przeksięgowaniami na WF – program nie wykonuje tych przeksięgowań. W ustawieniach firmy mam wskazane że księguje tylko na kontach zespołu 5. W kontach specjalnych wskazałam konto 860 a rozliczanie kosztów konto 490. Nie wiem czy tak powinno być gdyż nie księguję na 490. Zamykam rok, program liczy RZiS ale nie dokonuje przeksięgowań. Gdzie popełniam błąd. dziękuje Aneta

    • Witam,
      Pani Aneto. Aby sporządzić RZiS nie trzeba księgować dokumentów. System jest w stanie uzyskać te dane z informacji znajdujących się w buforze. Zaksięgowanie dokumentów uniemożliwi tylko ich modyfikację. Automatyczne przeksięgowania na Wynik Finansowy wykonują się wyłącznie podczas operacji zamknięcia roku. Wtedy to wszystkie konta wynikowe posiadające salda zostaną poprzez konto 490 przeksięgowane na konto WF.
      System obliczając RZiS wykonuje w „pamięci” przeksięgowanie aby podać Pani informację o tym jak by wyglądał WF gdyby zamknęła Pani rok w chwili w której wykonuje Pani obliczenia…
      Pozdrawiam

  26. bardzo dziękuje. Podejmę wyzwanie jeszcze raz i zobaczę czy uda mi się dokonać automatycznych przeksięgowań.

  27. no niestety nie umiem wykonać automatycznych przeksięgowań. W ustawieniach firmy mam księgowanie na kontach zespołu 5. Moim celem jest dokonanie automatycznych przeksięgowań na WF. Wybieram funkcję zamknięcie roku i niestety przeksięgowania się nie dokonują. Konta wynikowe posiadają salda, więc jest co przeksięgować. W kontach specjalnych wskazałam konto 860 a rozliczanie kosztów konto 490 ( ustawione jako wynikowe, zwykłe) pomimo że poprzez konto 490 nic nie księguje. Czy może konto 490 należy podpiąć w konkretnym miejscu w RZiS ? Czy konieczne jest sporządzenie bilansu przed automatycznymi księgowaniami? Wiem, że aby zamknąć rok muszę mieć bilans. Ale czy program jak nie ma bilansu to nie dokona przeksięgowań na WF i dlatego nic mi nie wychodzi?

    • Witam,
      Do wykonania automatycznych przeksięgowań na Wynik Finansowy nie jest potrzebne konto 490. To konto używane jest do zamknięcia kręgu kosztów, gdy księgujemy na 4 i 5. W Pani przypadku gdy koszty prowadzone są – jak Pani pisze tylko na kontach zespołu 5 – konto 490 nie jest w ogóle potrzebne.
      Ale warunkiem wykonania przeksięgowań jest podłączenie wszystkich kont do układów RZiS oraz Bilansu.
      Program musi sobie w locie policzyć prawidłowy wynik i sumy.
      Proszę napisać do którego momentu w procedurze zamknięcia roku Pani dochodzi.
      Pozdrawiam

  28. Witam,

    ” W celu kontynuowania zamknięcia roku po sprawdzeniu poprawności obliczenia rachunku wyników, wybierz przycisk „Bilas”. Robię ok ale nie przechodzę do bilansu. Pomijam go. I wówczas jeżeli pomijam bilans to przeksięgowania automatyczne nie zostają dokonane. Jeżeli nie muszę mieć wprowadzonego konta 490 do sporządzenia przeksięgowań gdy pracuje tylko na 5 to czy w kontach specjalnych mam wskazać tylko konto 860?
    dziekuje

    • Witam,
      I właśnie w tym miejscu program „mówi” Pani co należy kliknąć aby wykonać przeksięgowanie…
      „W celu kontynuowania zamknięcia roku po sprawdzeniu poprawności obliczenia rachunku wyników, wybierz przycisk „Bilas”.”
      Więc teraz zamiast OK proszę nacisnąć BILANS.
      Program spyta się, czy wykonać przeksięgowania – oczywiście wykonujemy je i … to tyle.
      Konto 860 musi być w kontach specjalnych jako WF.
      Pozdrawiam

  29. Witam,
    czy w Symfoni, na koniec roku, przed zrobieniem bilansu trzeba poleceniami księgowań, przeksięgować na wynik finnasowy konta zespołu 5, 7?? Czy program zrobi to sam?

    • Witam,
      Oczywiście program zrobi to automatycznie podczas operacji zamknięcia roku.
      Proszę samemu nie wykonywać przeksięgowań, ponieważ system podczas zamykania roku nie zapisze stanu RZiS do bazy, a co za tym idzie Rachunek nie będzie się liczył (będzie pokazywał wartości zerowe).
      Pozdrawiam

  30. A jeżeli koszty księguje na 4 i 5, to na koniec roku mam przeksięgować 4 na 490, czy również program to zrobi z automatu? Pozdrawiam

  31. Witam,
    Mam problem z przeniesieniem ustawień kont w bilansie z roku 2014 na rok 2015.
    W roku 2014 ustawiłam konta w bilansie( nikt wcześniej tego chyba nie potrzebował).Wszystko pięknie się bilansuje.
    W roku 2015 jest trochę inny plan kont ale wolałabym poprawić tylko ewentualne róznice niż podpinać znowu cały plan kont.
    Co powinnam zrobić aby ten układ Bilansu przeniósł się automatycznie,
    Pozdrawiam

    • Witam,
      Wszystko zależy od tego w jakim momencie pracy jest Pani z programem, czyli…
      Czy założyła Pani już nowy 2015 rok i wygenerowała BO, czy jest dopiero w momencie jego zakładania.

      Jeżeli założyła Pani nowy 2015 rok to zakładam, że plan kont wraz z przypisanymi kontami do układów przeniósł się automatycznie.
      Zakładam też, że problem powstaje z chwilą generowania BO w 2015 roku po przebudowie planu kont w tym roku.
      A więc część sald w BO generuje się na konta nieistniejące lub przebudowane.
      Takie dane należy oczywiście poprawić ręcznie gdyż program nie jest w stanie uczynić tego automatycznie.

      Jeżeli nie utworzyła Pani jeszcze nowego roku to proszę wygenerować go tak aby plan kont i układy pozostały takie same jak w roku poprzednim.
      Następnie poprawić plan kont w nowym roku wraz z przypisaniami do układów Bilansu i RZiS, a potem wygenerować BO i jak wspomniałem wyżej poprawić w nim salda.

      Pozdrawiam

      PS. Jeżeli coś nie pójdzie dobrze to można zawsze użyć tzw. Modelu Księgowego z roku 2014 i wgrać go do roku 2015.

  32. Witam, mam następujący problem księgując miesiąc wyskakuje komunikat:
    Dokument zawiera rozliczenie transakcji walutowej która nie została jeszcze zaksięgowana. (Nastąpiła przedpłata,i faktura jest w miesiącu kolejnym)
    Jak sobie z tym poradzić?

    Pozdrawiam

    • Witam,
      Nieprawidłowo rozliczona transakcja walutowa.
      W dokumencie gdzie nastąpiła przedpłata powinna być utworzona transakcja, a nie rozliczenie.
      Proszę rozłączyć transakcję i rozliczyć ją odwrotnie.
      Przy transakcjach walutowych ma to szczególne znaczenie ponieważ powstają różnice kursowe – które powinny zostać zaksięgowane jako ostatnie z dokumentów dotyczących danej transakcji.
      Pozdrawiam

      • Dziękuje. Tylko proszę mi powiedzieć co to znaczy rozłączyć transakcje i rozliczyć odwrotnie?
        Pozdrawiam

        • Witam,
          Proszę wejść do dokumentu w którym rozliczyła Pani transakcję i rozłączyć ją lub znaleźć transakcje w rozrachunkach wejść do niej i ją rozłączyć. Następnie wejść do dokumentu który wystawiła Pani dla kontrahenta i tam tą transakcję rozliczyć.
          Zawsze przy rozliczani transakcji proszę zwracać uwagę w panelu rozrachunkach na transakcje z gwiazdką – takich transakcji nie powinno się rozliczać, bo wg systemu powstała po dokumencie w którym się aktualnie znajdujemy.
          Najprawdopodobniej taka sytuacja wystąpiła w Pani przypadku.
          Pozdrawiam

  33. Witam,
    chodzi o otwarcie nowego roku. Do tej pory było możliwe założenie nowego roku gdy w starym dokumenty były jeszcze w buforze. Czy coś się w tej kwestii zmieniło? Zakładam nowy rok bez żadnych zmian układów, generuję BO i robiąc zestawienie-Bilans lub RZiS mam zerowe stany. Co może być przyczyną?
    Pozdrawiam

    • Witam,
      I tak dalej jest.
      Jednak aby wygenerować bilans otwarcia w nowym roku niezbędne jest zaksięgowanie roku poprzedniego.
      Proszę pamiętać, że BO generuje TYLKO z zaksięgowanych dokumentów (nie jest potrzebne zamknięcie roku).
      Pozdrawiam

  34. Dziękuję za odpowiedź, spróbuję zatem.

    Pozdrawiam

  35. Dzień dobry.
    Zdarzyła mi się rzecz straszna. Okazuje się, że księgując listopad 2014r. miałam ustawioną (pomyłkowo!!!) datę listopad 2015. Dzisiaj chciałam zaksięgować grudzień, ale przestałam to czynić, bo nie wiem co by z tego wynikło. Co ja mam w takim wypadku zrobić? Odksięgować listopad 2014 jakoś? Jak? Zostawić, ale czy w takim przypadku zamknę prawidłowo rok? Proszę o pomoc. Pozdrawiam

    • Witam,
      Nie odksięguje Pani listopada – nie ma takiej możliwości w programie. Można to zrobić TYLKO za pomocą specjalnych raportów.
      Jeżeli posiada Pani kopię bezpieczeństwa z przed księgowania to będzie to najlepszy czas aby ją użyć.
      Jeżeli nie, lub nie wie Pani czy kopię ma i czy jest z przed księgowania to proszę zostawić tak jak jest i dokończyć księgowanie grudnia.
      Program oczywiście będzie bardzo „krzyczał” przy dalszym księgowaniu ale z pełną premedytacją proszę kazać mu to zrobić. Ewentualnie można grudzień zaksięgować z taką samą datą jak listopad… (czyli z 2015 roku)
      Na koniec zamknąć rok normalnie i nie przejmować się tym zbytnio…
      Jeżeli będzie miała Pani jakąkolwiek kontrolę i ktoś zarzuci Pani to, że daty księgowania są z „kosmosu” – proszę odpowiedzieć, że przestawiła się data… A księgowań – zgodnie przecież z literą prawa (ustawy) – nie można przecież zmienić.

      Takie zaksięgowanie z inną datą niż aktualny okres oprócz informacji na wydruku dziennika księgowań nie ma wpływu na wyliczenia w programie – więc proszę się nie obawiać, że system coś źle policzy.

      Na drugi raz proszę przed każdą taką operacją BEZWZGLĘDNIE wykonać kopię zapasową…
      Teraz… Jak Pani widzi przydała by się…
      Pozdrawiam

      • Dzień dobry, dzięki wielkie. Chyba będę musiała pozostać na tym co mam 🙂 Tylko mam jeszcze jedną wątpliwość. Skoro listopad 2014 zaksięgowałam z datą listopada 2015, czy to znaczy, że aż do listopada 2015 Symfonia będzie krzyczeć podczas kolejnych księgowań będących już z prawidłowymi datami?

        pozdrawiam – iw

        • Witam,
          Jeżeli zaksięgowała Pani dokumenty w roku 2014 z datą z 2015 roku, to podczas księgowania w 2015 roku nie będzie miało to żadnego znaczenia.
          Problem będzie tylko w roku 2014, bo program będzie „krzyczał”, że już ma zaksięgowane dokumenty z data późniejszą…
          Pozdrawiam

  36. Witam,
    Mam pytanie, podczas generowania bilansu, pokazuję się komunikat: „Błąd obliczeń. Sprawdź poprawność wyliczenia bilansu/RZIS” Co mam zrobić? Wszystkie konta są przypisane do bilansu.
    Proszę o pomoc.

  37. Witam!
    Po zamknięciu roku i założeniu nowego roku, w tym nowym bilans otwarcia jest pusty. Co można zrobić? Dla czego tak się stało?

    Pozdrawiam

  38. Witam ponownie i dziękuję za wyczerpującą informację dotyczącą przebudowy układów RZiS. Mam jeszcze jedną wątpliwość dotyczącą zamknięcia roku. Otóż, po zmianie polityki rachunkowości (od 01.01.2014) zmieniliśmy zasady rozliczania bilansowych różnic kursowych, tzn wprowadziliśmy storno ustalonych na koniec roku różnic kursowych pod datą 01 stycznia roku następnego. Pierwszy raz storno zostało zaksięgowane 01.01.2014 roku, przez cały rok program pokazywał saldo konta walutowego uwzględniające dokonane storno. Natomiast po wykonaniu przeliczenia kont walutowych, PK z różnicami kursowymi jest naliczone tak jakby nie było storna z początku roku, dokładnie o tą kwotę nie zgadza się stan konta z 31.12.2014x kurs z 31.12. Czy to oznacza,że powinnam coś zmodyfikować w ustawieniach? czy też nie ma takiej możliwości i odtąd będę musiała liczyć bilansowe różnice kursowe ręcznie?
    pozdrawiam

  39. Witam,
    Czyli na koniec 2013 roku dokonaliście wyceny bilansowej walut na kontach walutowych, którą w 01.01.2014 zestornowaliście – proszę podać jak to zrobiliście? Ręcznie?
    Dalej jest to logiczne, że system pokazywał saldo walut wg wyceny ze storna.
    Potem dokonaliście przeliczenia kont walutowych na koniec 2014 roku – w jaki sposób? Dokonaliście przeszacowania mechanizmami dostępnymi w FKP, czy ręcznie?
    Czy wszystkie dokumenty ww wymienione są zaksięgowane?
    Wygląda na to, jakby dokument ze stycznia 2014 nie był zaksięgowany???
    Proszę opisać metodykę jaką przyjęliście w polityce rachunkowości.
    Jeżeli nie tutaj, to proszę opisać to w e-mailu…

  40. Witam
    Na koniec 2013 roku wycena bilansowa była dokonana automatycznie przez przeszacowanie walut programem. Storno (01.01.2014) wprowadzone ręcznie ( można inaczej??). Ten dokument był oczywiście zaksięgowany (mogę pokazać w mailu dziennik księgowań ze stycznia 2014). Na koniec 2014 roku podobnie jak rok wcześniej przeszacowanie mechanizmami dostępnymi w FKP..
    Polityka rachunkowości:”Posiadane waluty obce wycenia się po kursie średnim ustalonym dla danej waluty obcej przez NBP obowiązującym w dniu bilansowym. Ustalone na koniec roku różnice kursowe ( konto 132 -rachunek walutowy) rozlicza się pod datą 01 stycznia roku następnego poprzez ich wystornowanie ( storno czerwone)”

  41. Witam.
    Potrzebuję pomocy. Zaksięgowałam dokumenty bez zrobienia rozrachunków. Jak z tego wybrnąć?
    Pozdrawiam.

    • Witam,
      Proszę się nie martwić. Rozrachunki można tworzyć, modyfikować i rozliczać niezależnie od statusu dokumentu.
      Więc to, że dokument został zaksięgowany dla rozrachunków – nie ma żadnego znaczenia.
      Pozdrawiam

  42. Witam
    Mam pytanie dotyczące zamknięcią ksiąg. Otóż przeksięgowałam wszystkie konta na wynik , zamknęłam konta i zamknęłam miesiąc .Wydrukowałam obroty sald tzw oborotówkę . Jest to rok 2013 i mam badanie bilansu i teraz biegły chce abym wydrukowała mu obrotówkę przed zamknięciem i po zamknięciu aby były widoczne obroty i salda kont zespołu 4 . co to znaczy dla programu i co mam zrobić aby przywrócić zapisy przed zamknięciem z jednoczesnym wydrukiem . Nadmieniam że wszystko jest w księgach . Samego bilansu i rzis nie generuję z programu tylko robię ręcznie tak też i przeksięgowania na konice roku robię ręcznie.
    Czy jest na to jakaś rada?
    pozdro

    • Witam,
      Najprawdopodobniej przeksięgowała Pani koszty na wynik ręcznie…
      Proszę tego nie robić, gdyż nie będzie Pani wtedy mogła wydrukować obrotówki na kontach grup 4,5 i 7 (wynikowych).
      Podczas zamknięcia roku system sam wykonuje przeksięgowania z kont wynikowych na wynik finansowy ale wcześniej zapisuje sobie ich stan do bazy. Dlatego można po takiej operacji wydrukować obrotówkę z tych kont.
      Jeżeli samemu wykona się przeksięgowanie – to jest oczywiste, że system nie będzie w stanie zapisać stanu kont wynikowych do bazy.
      Co powinna Pani zrobić?
      Jeżeli nie możemy przywrócić stanu z przed zaksięgowania dokumentów – to możemy na chwilkę oszukać system aby wydrukować obrotówkę…
      Proszę w roku w którym przeksięgowała Pani wynik finansowy odnaleźć te dokumenty i wykonać ich storno na czerwono.
      Możemy to zrobić tak:
      – Zaznaczamy dokument w księgach,
      – Klikamy kopia i w menu wybieramy storno czerwone,
      – W powstałym dokumencie sprawdzamy daty – powinny być z okresu w którym zamknęliśmy rok,
      – Zapisujemy dokument do bufora.

      Teraz już możemy wydrukować obrotówkę, pamiętając aby przy sporządzeniu zestawienia zaznaczyć opcję z buforem.
      Po sporządzeniu wydruków usuwamy dokument przywracając stan obecny.
      Proszę pamiętać aby przed całą operacją wykonać kopię bezpieczeństwa… W razie czego…
      Pozdrawiam

  43. dziekuje bardzo
    storna już robiłam innych dokumnetow to tutaj wiem jak się zachować , ale lęk budzi fakt że miesiące mam pozamykane i czy tutaj nie będzie bariery aby wygenerować tę obrotoówkę?

  44. Nie. Storno spowoduje na chwilkę powrót do sald na kontach wynikowych, dzięki czemu będzie Pani mogła wydrukować obrotówkę w ww saldami.
    Pozdrawiam

    • Witam a czy jeżeli Zrobi się takie storno to czy można je zachować na stałe w księgach ??
      Chodzi o to że jak się ręcznie przeksięguje na wynik Finansowy to po zamknięciu roku nie da się wygenerować już RZiS a jeśli zrobi się storno to czy można zapisać do ksiąg żeby wygenerować obecny RZiS oraz w latach kolejnych ??

      • Witam,
        Oczywiście… Storno czerwone dokumentu sprawia, że dokument tak jakby „przestaje istnieć”, czyli przywraca nam stan sprzed zaksięgowania tegoż dokumentu. Oczywiście jeżeli stornujemy dokument przeksięgowujący konta wynikowe na 860, a zrobiliśmy to ręcznie – to musimy ponownie zamknąć rok, aby system mógł wykonać te przeksięgowania automatycznie – zapisując sobie salda kont wynikowych do bazy w celu pokazania ich później w RZiS.
        Pozdrawiam

  45. Witam!
    Chcę zamknąć rok.Datę zamknięcia podaję 31-03-2015 program mi odpowiada ,że aktualna data nie przypada na ostatni okres roku……Jaka datę powinnam podać?Dziękuję!

  46. Witam, mam pytanie czy jest możliwośc przeniesienia z księgi do bufora wyciagu bankowego?dodatkowo salda mi sie nie zgadzaja….pomoże ktos, niestety ale dopiero zaczynam

    • Witam,
      Odksięgowanie dokumentów nie jest prostą sprawą – istnieją raporty (płatne) umożliwiające taką operację – nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytanie ile są warte. Na pewno nie będzie się opłacało to przy jednym dokumencie, przy 100 to już co innego.
      Prościej będzie go usunąć z bazy i wprowadzić ponownie – ale to też wymaga ingerencji serwisanta. Jeżeli podejmie Pani decyzję o ewentualnym usunięciu dokumentu to proszę o kontakt poprzez Formularz Kontaktowy na Naszej stronie.
      Co do sald to proszę bardziej szczegółowo opisać o co chodzi.
      Pozdrawiam

  47. Dzień dobry,
    Podczas księgowania miesiąca przy jednym kontrahencie ( mam dla niego dość dużo faktur) wyskakuje mi informacja : dokument zawiera następujące błędy – żle określony dokument -błędny numer. dokument nie zostanie zaksięgowany. Wchodząc do każdego dokumentu mogę go zaksięgować normalnie. Co zrobić, żeby zaksięgować go zbiorczo.

    • Witam,
      Trochę wygląda to mi na dokumenty pochodzące z importu.
      Jeżeli wchodzi tylko Pani do dokumentu i zapisuje go, to proszę sprawdzić najpierw z listy dokumenty poprzez F5.
      Co wtedy generuje raport błędów?
      Jeżeli system naprawi te dokumenty bez wchodzenia do środka, to wtedy będzie Pani mogła zaksięgować je z listy.
      Pozdrawiam

  48. Dzięn dobry!
    Nie wiem dlaczego przy obliczaniu bilansu wyskakuje mi informacja -pasywa-zła kwota,pozycja :zysk(strata)nie dolicza mi straty z zeszłego roku?Dziekuje za pomoc!

  49. Witam. Mam problem, przejęłam w tym miesiącu po biurze rachunkowym dokumenty stowarzyszenia. Wcześniejsza księgowa rozliczała zapisem uzupełniającym 500/490 . Moje pytanie brzmi w jakiej pozycji RZiS muszę przypisać konto zespołu 5 ?
    Z góry dziękuję za pomoc

    • Witam,
      Najsensowniejszym miejscem przypięcia kont zespołu 5 jest pozycja BI – Koszt wytworzenia sprzedanych produktów, koszty sprzedaży w pozycję D, a koszty zarządu w pozycję E – zakładając, że RZiS jest w układzie kalkulacyjnym. Jeżeli natomiast RZiS jest w układzie porównawczym to konta zespołu 5 należało by podpiąć do AII – Zmiana stanu produktów wraz z kontem 490. Wszystkie przykłady podaję oczywiście za standardowym układem generowanym z programu. Jeżeli układ RZiS był budowany od podstaw to trzeba podpinać konta zgodnie z wcześniej przyjętymi założeniami do zbudowanego RZiS.
      Pozdrawiam

      • Bardzo dziękuję za odpowiedz, układ rachunku mam w wariancie porównawczym i podepnę 5 -tkę pod 490. Wraz z nowym rokiem zmienię całkowicie to rozliczenie ponieważ nie widzę najmniejszego sensu stosowania zapisu uzupełniającego przy malutkim stowarzyszeniu które zaczynam obsługiwać.
        Jeszcze raz dziękuję za pomoc i pozdrawiam z deszczowych Mazur 🙂 Kaśka

        • W nowym roku może Pani całkowicie zmienić układy na nowe. Życzę powodzenia…
          A z innej beczki… W lubelskim świeci ślicznie słoneczko… Więc słońca życzę…
          Arek

          • Z innej beczki ciąg dalszy : a ja się cieszę , deszczu nie mieliśmy….oj… nawet nie pamiętam kiedy ostatni raz padało a jak wiadomo po deszczu to grzyby najlepiej rosną 🙂 wiem, że jeszcze są w lasach , więc może będzie ich jeszcze więcej 🙂 zima długa przed nami i święta się zbliżają – człek kapuchy z grzybami by pojadł – także niechaj pada… niechaj pada 🙂

  50. Witam, przejęłam prace po koleżance i mam takie pytanie ponieważ jak się okazuje ona nie rozliczała faktur. Ja już wszystko zaksięgowałam i niestety teraz widzę ze coś tam jest nie rozliczone. Moje pytanie jest czy można rozliczyć zaksięgowane już dokumenty?

    • Witam,
      Oczywiście, że można.
      Należy tylko zwrócić uwagę na rozliczenia walutowe – ponieważ podczas ich rozliczeń powstają różnice kursowe, które powinny trafić (bilansowe) na odpowiednie konta księgowe.
      Pozdrawiam

  51. Dzień dobry,
    mam takie pytanie techniczne: chciałabym zaksięgować dokumenty i zamknąć rok, niestety w programie została zablokowana opcja księgowania (dla bezpieczeństwa żeby przypadkiem nie zaksięgować od razu do ksiąg). I pytanie moje jak to odblokować? Z góry dziękuję za odpowiedź:)

    • Witam,
      Proszę wejść do: Ustawienia -> Dane o firmie -> Użytkownicy, wyedytować (przycisk Popraw) konto konkretnego użytkownika, a tam na formatce proszę zaznaczyć checkbox „Księgowanie dokumentów oraz BO i OR” i zatwierdzić przyciskiem OK.
      Po przelogowaniu się na tego użytkownika będzie można księgować dokumenty.
      Pozdrawiam

  52. Dzień dobry,
    mam pewien problem, z którym nie potrafię sobie poradzić. Podczas księgowania dokumentów , a konkretnie zmiany okresów sprawozdawczych w poszczególnych dokumentach, nagle wyskoczył mi błąd nr 87 Zapełniona tablica identyfikatorów.
    Co robić?Bardzo proszę o pomoc.

    • Witam,
      Błąd ten to przepełnienie tablicy identyfikatorów.
      Występuje czasami gdy księguje się dokumenty z dużą zawartością zapisów (lub dużej ilości dokumentów na raz) na bazach pracujących na standardowej instalacji bez Pervasive.
      Nie będę opisywał co go powoduje, bo… za długo musiałbym pisać…
      Dodam tylko, że można zmienić niektóre wpisy w plikach konfiguracyjnych systemu i Symfonii co może poprawić sytuację.
      Najlepiej by było zakupić Pervasive – rozwiąże to wiele problemów związanych z szybkością, stabilnością i bezpieczeństwem.
      A na razie… proszę po prostu zamknąć program i uruchomić go ponownie.
      Tablica się wyczyści i znów będzie można księgować…

      Pozdrawiam

  53. Witam, usunęłam dokumenty z bufora w m-cu styczniu, jest ich dosyć dużo i zamiast je księgować ponownie chcę przywrócić kopię bezpieczeństwa. Jak mogę to zrobić? Pozdrawiam i dziękuję.

    • Witam, Odtworzy Pani wszystko z kopii o ile jest zrobiona.
      Jeżeli ma Pani kopię, to wystarczy przejść w Symfonii do tzw. stanu bez firmowego – jeżeli jest Pani zalogowana do bazy to proszę się wylogować nie zamykając jednak samego programu. Menu Plik – koniec pracy z firmą.
      Wtedy w menu głównym będzie dostępna opcja „ODTWÓRZ”. Po jej wybraniu należy wskazać kopię do przywrócenia. System spyta się czy na pewno i że nadpisze dane i że jeżeli to zrobimy to bezpowrotnie nam to zrobi… Wszędzie się zgadzamy.
      Gdy już kopia zostanie odtworzona i zalogujemy się do bazy będziemy mieli dane właśnie z tej kopii.
      UWAGA. Proponuję jednak przed wykonaniem odtworzenia zrobić aktualną kopię – w razie czego…
      Pozdrawiam

  54. Witam, mam takie pytanie ponieważ chcę zamknąć rok . Niestety przy zamknięciu wyskakuje mi komunikat , że Bilans Otwarcia nie został zaksięgowany. Czy mogę prosić o pomoc w tej sprawie? Co należy zrobić aby móc zamknąć rok? Pozdrawiam

    • Witam,
      Należy po prostu wejść do BO i go zaksięgować.
      Jeżeli jest to pierwszy rok działalności i nie był BO wprowadzany, to proszę zaksięgować zerowy BO.
      Następnie przystąpić do zamykania roku.
      Pozdrawiam

  55. Witam,
    Nie zatwierdziłam jeszcze zamkniętego roku 2014. Przy próbie zatwierdzenia roku wyskakuje mi taki komunikat: Aktualna data programu przypada na okres zamknięty. Dokument nie może być zaksięgowany w tym okresie. Zmień datę i spróbuj ponownie.
    Rok 2015 mam już zamknięty, zmieniałam już datę nawet na bieżącą ( marzec 2016) i nadal ten sam komunikat.
    Co robić?
    Z góry dziękuje i pozdrawiam

  56. Witam,
    Jestem początkującym użytkownikiem programu symfonia i przy zamknięciu roku pojawił mi się problem przy utworzeniu bilansu, a mianowicie pojawiły się następujące błędy :
    1). Nieprawidłowa definicja dla konta 280
    2). Pasywa-zła kwota, pozycja : Zysk ( strata) netto Różnica: 6000 ( kolumna początek roku) Różnica : 6000 ( kolumna stanu na koniec okresu ).
    wykazuje saldo Wn. i w planie kont zostało zdefiniowane w następujący sposób : Odpisy aktualizujące należności
    Zaznaczam że konto 280 zostało w planie kont zdefiniowane w sposób następujący : syntetyczne, bilansowe, zwykłe, układ : bilans, brak definicji def. pozycji. Proszę o pomoc w rozwiązaniu tego problemu i podpowiedź jak doprowadzić do utworzenia bilansu, bez pojawiania się błędów.

    • Witam,
      1. Ustawienia -> Układ Bilansu – przycisk Konta… Po lewej będą znajdowały się konta do podpięcia do układu – po prawej miejsce podpięcia. Czyli wszystkie konta, które znajdują się po lewej stronie MUSZĄ zostać podpięte. Podpinamy stając na odpowiedniej pozycji układu – klikamy KONTA a następnie zaznaczając konto po lewej stronie klikamy je dwukrotnie albo klikamy przycisk Przypisz.
      Trzeba pamiętać o tym, że jeżeli konto jest rozrachunkowe albo szczególne to musimy przypiąć je dwiema stronami w obie strony układu. Dla konta rozrachunkowego będzie to Saldo Wn w Aktywa, a saldo Ma w Pasywa. Konto szczególne możemy przypiąć w to samo miejsce obiema stronami – przykład – konto 860 (wynik finansowy).
      2. Jeżeli chodzi o pozycję VIII w Bilansie to ma tu być podpięte konto opisane wyżej, czyli 860 obiema stronami układu.
      Być może nie zrozumiałem problemu z pkt. 2 więc proszę o dokładniejszy opis problemu…
      Pozdrawiam

  57. A jeżeli konto o którym pisałam zostało zdefiniowane jako bilansowe zwykłe a powinno być bilansowe rozrachunkowe, to jeżeli dokonano na nim już zapisów i zapisy te zostały już zaksięgowane, to da się jeszcze zmienić to konto na rozrachunkowe? Jeżeli nie to czy jak dopisze je do bilansu jako zwykłe nie zniekształci mi to zapisów bilansu? Jeżeli zniekształci, to jak prawidło sprostować teraz te zapisy ?

    • Witam,
      Na tym etapie nie ma możliwości zmiany definicji konta.
      Można to zrobić jedynie poprzez system raportów Symfonii lub pracując bezpośrednio na bazie danych.
      Takie modyfikacje są niestety płatne.
      Jeżeli jest to konto bilansowe zwykłe, to w zależności od strony salda można dowolnie – na dzień sporządzenia BO – zmienić stronę przyporządkowania. Konto bilansowe zwykłe można przypiąć tylko raz w układ Bilansu – ale możemy wybrać po której stronie.
      Jeżeli nie chce Pani przepinać konta, albo chce Pani aby konto to było rozrachunkowe, a co za tym idzie była możliwość przypięcia po obu stronach Bilansu to ma Pani kilka możliwości:
      1. Poczekać na zmianę roku i w nowym (po utworzeniu) zanim zaksięguje Pani Bilans Otwarcia zmienić definicję konta na rozrachunkowe.
      2. Utworzyć nowe konto. Ze starego wyksięgować wszystko na konto techniczne, a następnie wksięgować z technicznego na to nowe o odpowiedniej definicji. Proszę pamiętać o zestornowaniu na czerwono zapisów na koncie technicznym, aby nie było sztucznej obrotówki.
      3. Zamówić raport zmieniający definicję konta – co wiąże się z opłatą za jego wykonanie.

      Pozdrawiam

  58. Witam ponownie,

    Dziękuję bardzo za poprzednią pomoc. Mam jeszcze jeden problem. Wygenerowałam już bilans, wcześniej podpięłam konto z którym miałam problem i wszystko byłoby ok, gdyby nie fakt, że robię obliczenie rzis podobnie jak bilans i niestety wychodzą same zera. Proszę o podpowiedź w czym problem i jak go rozwiązać. Pozdrawiam serdecznie.

    • Witam,
      A w którym roku sporządza Pani wydruk Bilansu i RZiS?
      Jeżeli jest to pierwszy rok obrotowy – może tak być, jeżeli nie wprowadzała Pani Bilansu Otwarcia – a jedynie Obroty rozpoczęcia.
      Program nie ma żadnych danych aby je wyświetlić.
      Jeżeli jest to kolejny rok, to po wygenerowaniu BO należy go zaksięgować.
      Wtedy dopiero zostanie pokazany na kontach i w obliczeniach.
      Proszę się nie obawiać BO można wielokrotnie otwierać i księgować – aż do zatwierdzenia.

      Może o to chodzi…
      Pozdrawiam

  59. Witam. Księguję dokumenty i mam problem z jednym dok pk i wb. Zaksięgowało mi wszystkie te dok oprócz jednego. Dokument sprawdzony i poprawny. A wyskakuje komunikat o błędzie że dokument jest rozliczony wb który nie został zaksięgowany. Ten wb jest z późniejszego miesiąca niż pk. Jak można rozwiązać tą sytuację? Zaznaczam, że korzystam z fk 2015.

    • Witam,
      Najprawdopodobniej oba dokumenty to transakcja i rozliczenie walutowe.
      Najpierw program chce aby zaksięgować utworzoną transakcję, potem dopiero jej rozliczenie.
      Jeżeli będzie Pani chciała zrobić to odwrotnie (a system automatycznie rozlicza różnice kursowe) to taki będzie efekt.
      Proszę to sprawdzić…
      Jeżeli jednak chodzi o inną sytuację, to proszę się jeszcze odezwać.
      Pozdrawiam

  60. Bardzo dziękuję, bardzo mi Pan pomógł 🙂

  61. Dzień dobry,
    W RZiS w wariancie porównawczym w A II Zmiana stanu produktów podpinamy:
    490 Wn, 490 Ma,
    5-tki
    6 (wyroby gotowe, półprodukty)
    640
    701 Koszt własny sprzedaży wyrobów?
    Czy coś mylę?

    Jeśli tak, to 6 – tki to konta bilansowe, jak mogę je podpiąć również do RZiS?
    Bardzo proszę o podpowiedź.
    Pozdrawiam

    • Witam,
      Konta bilansowych do wyliczeń rachunku nie można przypiąć.
      A właściwie można przypiąć – ale tylko w celu wykazania wartości z kont (salda tych kont nie są jednak sumowane z innymi kontami wynikowymi).
      Takim przykładem jest konto np. podatków akcyzowych – wartości są wykazane w RZiS, ale nie brane do wyliczeń rachunkowych.
      Może zagmatwałem trochę ale sens jest oczywisty.
      Jeżeli tak chce Pani wykazać, to można to zrobić dodając analitykę do pozycji układu i klikając w lewe skrajne pole w tej pozycji zaznaczamy tzw… gwiazdkę – ona pozwala nam na dodanie konta które już zostało gdzieś dodane lub konta bilansowego.
      Pozdrawiam

  62. Zamykam rok i praktycznie wszystkie konta nie mają definicji pozycji przy generowaniu bilansu. W poprzednim roku wszystkie konta mają poprawną definicję pozycji. Czy jest jakiś sposób, abym nie musiał ręcznie na nowo generować wszystkich definicji pozycji konta w planie kont? To przecież mi zajmie z godzinę lub dwie i tak w każdym kolejnym roku. Co robię nie tak, że ta definicja nie przechodzi automatycznie? Zaznaczę, że nic się w planie kont przez ten rok nie zmieniło, te same konta, nawet ta sama analityka, niektóre są zerowe.

    • Witam…
      Tak na szybko.
      Można w roku poprzednim wygenerować model księgowy firmy i wgrać go do roku bieżącego – bez definicji dokumentów i rejestrów – same układy (jeżeli jednak zaksięgował Pan jakikolwiek dokument w roku bieżącym – to się nie uda… Proszę pamiętać, że zaksięgowany dokument to także Bilans Otwarcia).
      Jeżeli chodzi o generowanie planu kont w nowym roku – nie wiem jaką ma Pan wersję programu – ale na samym końcu tworzenia nowego roku jest takie dłuuuuuuuugie pytanie i na niego trzeba odpowiedzieć NIE – często użytkownicy idąc „za ciosem” klikają cały czas tak… no i to się źle kończy. Oczywiście nowy rok generujemy wtedy gdy wszystkie konta w poprzednim roku są podpięte do układu.
      Co do szczegółów odnośnie generowania modelu księgowego i jego późniejszego importu – odeślę Pana do dokumentacji programu… Z tego co pamiętam nie pisałem o tym na łamach Słonecznej… Może warto.
      Pozdrawiam

  63. Witam, czy prawidłowo robię, zamykając miesiące jeżeli bilans otwarcia mam zaksięgowany, ale nie zatwierdzony? (poprzedni rok obrotowy mam jeszcze nie zatwierdzony).
    Pozdrawiam

  64. Witam,
    zamykam kolejny rok w Symfonii, i moje pytanie czy powinnam zatwierdzić BO, jeśli tak to pod jaką datą 01.01.? mam co miesiąc dokumenty z datą wystawienie z okresu następnego np data wykonania usługi 31.12.2015 ale data wystawienia faktury 05.01.2016 i tak jest dokument wprowadzony do ksiąg, zawsze zamykałam księgi do 15 dnia następnego miesiąca, ale czy tak jest poprawnie także w przypadku grudnia, no bo księgowanie będzie z datą 15.01.2016 a dzień bilansowy to 31.12.2015. proszę o odpowiedź.
    Dziękuję

    • Witam,
      Nie… Zatwierdzenie BO raczej wykonuje się po badaniu biegłego lub … po takim czasie aby być pewnym, że już absolutnie żadnych zmian nie będziemy robili…
      Teraz dalej…
      Poprawnie…
      Jeżeli występują takie dokumenty to księguję je zawsze do 20 następnego miesiąca, nawet wtedy gdy jest to przełom roku.
      Jeżeli jakiś dokument przekracza 20 to daję go już do następnego okresu.
      Czy jest to poprawne?
      jeszcze nigdy nikt nie podważył tego toku myślenia.

      Pozdrawiam

  65. Witam, Wyciag bankowy mam zdefiniowany niestety jako raport kasowy. Zaksiegowanie dokumentu WB powoduje powstanie ujemnego salda banku. Takiego dokumentu nie moge zaksiegowac (jest w buforze). Probowalam zrobic jego kopie, ale przy otworzeniu kopii i zmianie zdefiniowanego na nowo wyciagu bankowego, wszystkie dane gina. Bez takiej korekty nie zamkne roku. Prosze o pomoc

    • Witam,
      Można oszukać program odpowiednio go konfigurując – nie jest to niestety proste…
      Załóżmy, że typ dokumentu Raportu Kasowego to RK.
      Aby wyłączyć kontrolę zerowego salda dla tego dokumentu musimy wpisać odpowiednią komendę w pliku konfiguracyjnym bazy danych.
      Proszę w katalogu w którym jest baza danych odnaleźć plik firma.ini. otworzyć go w zwykłym notatniku i odnaleźć sekcję [Raporty Kasowe 2016] – jeżeli dotyczy to roku 2016. Tam może być taki zapis:
      [Raporty kasowe 2016]
      RK=100
      Gdzie 100 to po prostu konto kasy…
      Na końcu należy dopisać: RK_blokadasaldaMa=0 – gdzie RK na początku to symbol raportu kasowego.
      Sekcja cała powinna wyglądać tak:

      [Raporty kasowe 2016]
      RK=100
      RK_blokadasaldaMa=0

      Teraz zapisujemy plik konfiguracyjny i otwieramy bazę danych.
      Jeżeli teraz chcielibyśmy zaksięgować taki dokument to nie powinno być z tym problemu.
      Proszę zobaczyć, że sprawdzenie F5 nie wyświetla stosownego błędu o powstaniu ujemnego salda.

      Dla przykładu podam, że jeżeli raport ma symbol RKP1, a konto kasy to 100-2-1, to sekcja powinna wyglądać tak:
      [Raporty kasowe 2016]
      RKP1=100-2-1
      RKP1_blokadasaldaMa=0

      Pozdrawiam

      PS. Dla informacji… Zapis ten działa tylko i wyłącznie dla roku jak w nagłówku i dla tego jednego dokumentu.

      • Dziekuje za odpowiedz, ale moj problem dotyczy juz 2010 i wyciagu bankowego zdefiniowanego jako raport kasowy. Czy te zmiany polegajaze na wprowadzeniu blokady na raporcie kasowym zmienia wyciag bankowy?

        • To nie ma znaczenia jak nazywa się dokument, a jakim typem dokumentu został stworzony… Faktura sprzedaży może być przecież utworzona na podstawie typu rachunek uproszczony sprzedaży – wtedy nie trzeba będzie wypełniać formatki VATu… To dla tych którzy nie są VATowcami…

          Pozdrawiam

  66. Witam
    Mam pytanie dotyczące odwrócenia pod datą 01 stycznia roku następnego różnic kursowych z wyceny bilansowej zrobionej w programie za pomocą funkcji przeszacowanie walut.Czy istnieje jakiś mechanizm automatycznego stornowania,czy taką operacje należy wykonać ręcznie?
    Dziękuje za pomoc

    • Witam,
      Z tego co wiem, to nie istnieje żaden automatyczny mechanizm stornujący dokument automatycznych różnic kursowych.
      Problemem jest to, że dokument różnic kursowych jest w jednym roku obrotowym, a ten stornujący powinien znaleźć się w następnym.
      Ten temat kiedyś był „na tapecie” ale zawsze stosowaliśmy metodę odtwarzania danych z kopii bezpieczeństwa sprzed wykonaniem przeszacowania – po oczywiście sporządzeniu zestawień do wyceny bilansowej. Oczywiście zawsze można dokument stornujący wprowadzić ręcznie. O ile przy kilku, kilkunastu transakcjach jest to do przyjęcia o tyle przy kilku tysiącach już nie…

      To tyle w temacie od strony technicznej, bo jeżeli chodzi o różnice – koszt/przychód podatkowy, różnice zrealizowane itp… to już wywód na trochę dłużej…

      A tak na marginesie… Można zawsze użyć prognozy przeszacowania – przed wykonaniem samego przeszacowania – a dokumenty wyceny wprowadzać ręcznie… Potem usunąć… lub już automatem wystornować.
      Pozdrawiam

  67. Mam od grudnia nową wersję programu Finanse i Księgowość. Niestety mam wszystkie dokumenty w buforze i teraz dopiero chciałam zaksięgować z odpowiedniki datami ale nie mogę ustawić w programie daty sprzed aktualizacji. Czy istnieje na to jakiś sposób?

  68. Pracuję na FiK2016 Pierwszy rok działalności firmy. Sprawdzam ustawienia przed zamknięciem.
    W pozycji konto techniczne przeszacowania walut mam w rozwijanej liście do wyboru tylko
    dwa konta tj.
    242 Niedobory, szody
    245 Nal doch na drodze sądowej
    Dlaczego takie?

  69. Metodą prób i błędów doszła do tego, że program proponuje konta bilansowe rozrachunkowe,
    na których nie było jeszcze zapisów.
    Dodałam sobie konto Przeszacowanie walut – 299 jako bilansowe rozrachunkowe.
    I teraz pytanie w jakiej pozycji w bilansie to powinno być wykazane?
    Rozumiem, że tam trafi wycena z kont 201+202 itd rozrachunki z odb i dost
    oraz wycena środków pieniężnych tj. 102 +131 itd
    Próbuję zrozumieć jak to działa w Symfonii, bo instrukcja ta ogólnie to podaje.

    • Witam,
      Odpowiedziałem Pani e-mailem, ale dodam, że można użyć dowolnego konta rozrachunkowego – do którego nie jest podpięta kartoteka, ja używam konta 200 bez żadnych analityk. Konto to należy podpiąć w tym samym miejscu co konta 201, 202, 203 i 204 – czyli ogólnie mówiąc tak jak rozrachunki z kontrahentami…
      Cała dokumentacja z programu dostępna jest w programie w górnym Menu: Pomoc -> Dokumentacja… A tam Finanse i Księgowość – Algorytmy i reguły obliczeń.pdf
      Pozdrawiam

      • Fik2017b Sprawdziłam i zaksięgowałam wszystkie dokumenty.
        Księgi od lutego. W sumie trzy konta z zapisami walutowymi.
        131 rach bankowy walutowy EUR
        132 rach bankowy walutowy GBP
        204 zagraniczni odbiorcy EUR
        W planie kont wszystkie konta mają zaznaczenie „konto walutowe”
        Na kontach rach bankowych prowadzone rozrachunki w ciągu roku.

        Wybierając prognozę przeszacowania walut w oknie
        pojawiają mi się tylko konto 131 i 204
        Nie widzi 132 a saldo na koniec roku wynosi 37,26 GBP

        Co może być przyczyną? Co jeszcze sprawdzić

        • znalazłam
          wystarczy kliknąć na daną walutę i pojawiają się konta z zapisami dla tej waluty 🙂

          A co do pytania z postu wyżej na koncie technicznym nie tworzą się zapisy
          program księguje to np 131 /755-2
          Jednie jeśli ma się na kontach rozbite 755-1 podatkowe a 755-2 niepodatkowe
          to przed dokonaniem przeszacowania w ustawieniach-parametry stałe-kota specjalne
          zmienić konto w pozycji Różnice kursowe na 755-2
          Może komuś się przydadzą te wyjaśnienia, bo z instrukcji to się człowiek nie dowie,
          trzeba przerobić samemu.

  70. Dzień dobry,
    jak wykonać kopie bezpieczeństwa zanim, zacznę zamykać rok? Program Symfonia ERP Finanse i Ksiegowość Extra 2017d.

    • Witam,
      Trochę późno odpowiadam, ale jeżeli jeszcze nie poradziła sobie Pani z tym problemem, to wszystko zależy jaką ma Pani zainstalowaną bazę danych MSSQL i czy jest to wersja Standard czy Express. Jeżeli Standard to należy uruchomić SQL Server Management Studio (w zależności od wersji zainstalowanej na Pani komputerze), jeżeli ma Pani wersję Express (instalowaną standardowo z Symfonia ERP) to należy ściągnąć i doinstalować ww Menagement Studio najlepiej tożsame z wersją SQL z jaką ma Pani zainstalowaną – na płycie instalacyjnej z ERP jest 2012. Ściągnie je Pani z: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=29062 trzeba tylko wybrać odpowiednią wersję ENU\x64\SQLManagementStudio_x64_ENU.exe dla systemów 64 bitowych lub ENU\x86\SQLManagementStudio_x86_ENU.exe dla systemów 32 bitowych.
      Następnie loguje się Pani do tego narzędzia (niestety musi znać Pani hasło do sa – Super Administrator) i:
      1. Na drzewku po lewej rozwijamy Databases potem na naszej bazie (jakoś się nazywa) klikamy prawym klawiszem myszy i wybieramy Task -> Back Up…
      2. Patrzymy czy Destination wskazuje na Disc i wybrany jest katalog docelowy – jeżeli tak to wystarczy kliknąć na dole OK i poczekać na zakończenie wykonywania kopii, jeżeli nie to klikamy ADD… potem przy Destinations on Disc i File name: rozwijamy klikając … otwiera się nowe okno a tam wybieramy katalog a na dole w pole File name wpisujemy kopia.bak. Klikamy OK. Jeżeli już zapisze się to na liście będzie wpis odnośnie naszej kopii i wtedy klikamy OK i czekamy na zakończenie się procesu tworzenia kopii.

      Dla „nieinformatyka” nie jest to prosta operacja więc jeżeli zgubi się Pani gdzieś pomiędzy instalacją a tworzeniem pliku kopii to proszę o kontakt ze mną poprzez formularz kontaktowy na stronie lub znalezienie jakiegoś informatyka na miejscu…

      Pozdrawiam

      PS. Pisałem na szybko – przepraszam za ewentualne błędy językowe…

  71. Panie Arkadiuszu Grzyb,

    dziękuje za jasne komentarze w sprawie zamknięcia roku.
    Zamykałam rok po raz pierwszy
    i niestety wyksięgowałam ręcznie dokument prosty z zamknięcia kont wynikowych tzn. z konta 860,
    ponieważ musiałam coś znaczącego przeksięgować w koszty.
    Pojawił się problem wartości wyniku finansowego z informacją w wyniku bilansowym
    oraz problem w informacji o wyniku finansowym za rok ubiegły już w 2017 roku z rokiem ubiegłym czyli 2016
    Ostatecznie stornem czerwonym wyksięgowałam moje PK z konta 860 i ponownie zamknęłam rok.
    Mam wszystko poprawnie. Symfonia jest wspaniała…
    Importujemy tysiące dokumentów do Symfonia FK.
    Polecam takie kompleksowe rozwiązania!!!

    Pozdrawiam,
    Dziękuję za wszystkie podpowiedzi, praktyczne rozwiązania i wsparcie …

    Dziękuję bardzo….

  72. Nie potrafię obliczyć bilansu zamknięcia, otrzymuję komunikat, że konto wynik finansowy nie istniej lub jest nieprawidłowo zdefiniowane. Zdefiniowałam je jako bilansowe szczególne, przypisując do pozycji A.VI(PASYWA). Gdy wyświetlam konta w bilansie zysk mam z wartością ujemną. Zapisy na konie są ok. Nie wiem o co chodzi?
    Proszę o pomoc. Co robię nie tak?

    • Witam,
      Proszę sprawdzić w ustawieniach programu, czy konto 860 jest podane jako konto wyniku finansowego – nie wystarczy je tylko podpiąć do układu ale też wskazać w ustawieniach (Ustawienia->Parametry stałe->Konta specjalne). W ustawieniach pozycja Wynik finansowy i Rozliczenie kosztów (o ile ma Pani konto 490) muszą być podane… Problem powinien zniknąć…
      Pozdrawiam

  73. Dziękuje bardzo. Oczywiście to było to…Pozdrawiam

  74. Witam serdecznie
    Mam źle zdefiniowane konto 290
    mam tak
    układ; bilans
    aktywa: brak definicji pozycji
    pasywa: Aktywa B II 4

    Jak to poprawić ?

    • Witam,
      Konto z grupy 2 to konto rozrachunkowe, należy je podpiąć obydwoma saldami, wn i ma w przeciwne strony układu bilansu.
      Nie wiem co to u Pani za konto ale proszę je podpiąć gdzieś do rozrachunków w aktywach saldem Wn (zresztą tylko takie pozostaje).
      Proszę wejść w Układ Bilansu, kliknąć przycisk konta, a następnie stanąć gdzieś na jakiejś pozycji na aktywach – jak wspomniałem gdzieś na rozrachunkach, np. inne. Następnie w okienku z kontem kliknąć po lewej stronie dwukrotnie albo użyć do tego przycisku Przypisz. Po tym konto saldem Wn powinno przeskoczyć w okienku na prawą stronę.
      To wszystko – konto zostało podpięte…
      Takie podpięcie zostało opisane w artykule: https://www.slonecznasymfonia.pl/zamkniecie-roku-w-programie-symfonia-finanse-i-ksiegowosc/
      Pozrawiam

  75. Witam serdecznie ,

    mam problem z obrotami kont aktywnych. Juz sprawdziłam wszystko co mogłam a jednak ciągle mam różnicę 20 zł po stronie MA.

    Bardzo proszę o podpowiedz gdzie szukac tego błędu ?? Istnieje jakis raport który może mi pokazać co jest nie tak ??

    Pozdrawiam

    • Obroty kont aktywnych mają to, że potrafią podać saldo (persaldo) całej firmy. Jeżeli saldo nie zamyka się na 0 to świadczyć to może o nieprawidłowości w dekretowaniu dokumentów. Najprawdopodobniej, brakuje konta w jednym lub kilku zapisach lub to konto nie wskazuje na ostatni poziom analityki. Warto sprawdzić najpierw dokumenty w buforze za pomocą F5 (zaznaczamy wszystkie CTRL+A i naciskamy F5 – oczywiście data w programie powinna wskazywać przynajmniej na dzień ostatniego zapisanego w buforze dokumentu). Po takiej „akcji” dokumenty z błędami zostaną oznaczone czerwonym wykrzyknikiem i te należało by sprawdzić. Jeżeli to nie pomorze to jest kilka raportów naprawczych – ale to nie miejsce i czas aby je opisywać…
      Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *