Nowa wersja programu Symfonia Środki Trwałe 2013
W dniu 29 czerwca 2012 ujrzała światło dzienne, długo oczekiwana nowa wersja programu Symfonia Środki Trwałe 2013. Czy nas zaskoczy, czy zawiedzie. Odpowiedzmy sobie na to pytanie.
Oprócz nowego wyglądu i możliwości jego modyfikacji (jak zapewniają twórcy) dodano nowy panel nazwany: „Rejestr Zdarzeń”. Zawsze mówiłem, że ze wszystkich modułów Systemu Symfonia, Środki Trwałe lubię najbardziej – to najbardziej nie cierpię wszystkiego co kojarzy się z Outlookiem w jego jakiejkolwiek odmianie. Niestety nowy panel dosłownie go przypomina. Nie wiem, co mieli na myśli twórcy tej zmiany, ale w moje gusta nie podeszli. To są jednak tylko gusta, porozmawiajmy o funkcjonalności.
A funkcjonalność jest jak najbardziej oczekiwana od dawna.
Przeglądy techniczne, daty okresowych badań, modernizacji i napraw – coś co wydawało by się powinno być już od dawna, a dostępne było (w pewien sposób) w Forte Środki Trwałe wreszcie udostępniono w wersji dla modułu Symfonia. Możliwość ustawienia w danym dniu terminu wystąpienia zdarzenia lub kilku zdarzeń dla każdego środka, albo grupy środków jest potrzebne. Dziwi trochę nieobsługiwanie tego bezpośrednio z formatki środka trwałego – co było by najbardziej intuicyjnym podejściem – tzw. User Friendly. Niestety nie ma…
Na pewno synchronizacja z Microsoft Outlookiem jest jedną z ciekawych funkcji (ale niestety tylko dla użytkowników tego programu). Twórcy chyba zapomnieli o użytkownikach, którzy korzystają z poczty na innych nie związanych z Microsoftem aplikacjach. Może lepsza była by możliwość skonfigurowania połączenia z pocztą za pomocą protokołu SMTP, albo innego – umożliwiając wysyłanie automatycznie powiadomień z programu na skrzynkę odbiorcy, albo ustalenie synchronizacji z innymi niekompatybilnymi programami z MS. Oczywiście istnieje możliwość wyeksportowania kalendarza do pliku i zaimportowanie go w jakimkolwiek innym programie, który obsługuje standardowe pliki kalendarza .vcs, czyli praktycznie każdy. Tylko po co tworzyć niepotrzebne przeszczepy.
Pomysł ciekawy. Mam nadzieję, że twórcy pójdą dalej w rozwój tego panelu i umożliwią chociażby dodawanie i modyfikację w nim rodzaju i statusu. Albo dodanie osoby odpowiedzialnej za dane wydarzenie (ze słownika Osób Odpowiedzialnych) do osoby rejestrującej i odpowiednie raportowanie z tego zakresu.
Ale idźmy dalej. Coś co najbardziej (z mojego punktu widzenia) będzie wykorzystywane w codziennej pracy, to możliwość rozliczania dotacji dla środków trwałych. Zmiana jak najbardziej potrzebna w obecnym stanie prawnym w jakim znajduje się Polska. Tym bardziej, że w chwili obecnej mało która firma nie posiada środków trwałych dofinansowanych z pieniędzy unijnych.
Stara możliwość rozliczania kosztów NKUP nie była do końca sprawna, chociaż dla wprawnego wdrożeniowca nie stanowiło to problemu.
Obecny system umożliwia pełną kontrolę nad kosztami z amortyzacji której część pochodzi z dotacji. Problem występuje wtedy gdy środek trwały mamy już przyjęty – więc amortyzujemy go normalnie, a dotację otrzymujemy z opóźnieniem. Normalnie dotychczasowe koszty były w pełni kosztami SKUP, po otrzymaniu dotacji część z nich (ta pochodząca z dotacji) już nie.
Albo dostajemy dotację na modernizację środka, który już użytkujemy ale tak naprawdę nie znamy docelowej kwoty przyznawanej dotacji. Koszty związane z wcześniejszymi dotacjami nie są KUP. Po otrzymaniu dotacji w docelowej kwocie musimy korygować wcześniejsze odpisy amortyzacyjne. W obecnej wersji program sam automatycznie przeliczy to za nas – super…
Oczywiście niezbędne do tego raporty zostały przygotowane aby dopełnić zmiany w systemie.
Myślę, że najnowsza wersja idzie w jakimś kierunku – lepszym kierunku. Mam nadzieję, że będzie szła bardziej ku polepszeniu funkcjonalności aplikacji, a nie jej wyglądu, chociaż i to jest też ważne.
Z drugiej strony za takie niewielkie pieniądze jakie kosztuje program Symfonia Środki Trwałe, obecna funkcjonalność i tak jest zadowalająca. Więc dalej będę polecał ten program i uważał za najfajniejszy ze wszystkich modułów Systemu Symfonia.
PS. Wraz z modułem Symfonia Środki Trwałe 2013, wydano nowe wersje Symfonia Kadry i Płace 2013 i Symfonia Handel 2013.
Pingback: Nowa wersja programu Symfonia Finanse i Księgowość 2013 | Słoneczna Symfonia - System Księgowy pod kontrolą
Pingback: Jak to jest z programami Systemu Symfonia. Czy warto je kupić? | Słoneczna Symfonia - System Księgowy pod kontrolą