Aktualności

Nowa wersja programu Symfonia Finanse i Księgowość 2013

W dniu 6 lipca 2012 ukazała się kolejna wersja programu do prowadzenia pełnej księgowości Symfonia Finanse i Księgowość 2013. Czy warto pobrać wersję demo lub uaktualnić do najnowszej wersji?

Symfonia Finanse i Księgowość 2013 nawiązuje do nowego wizerunku całej linii Systemów Symfonia. Jak zapewnia producent odświeżony interfejs, wymieniona ikona desktopowa programu oraz możliwość zmiany schematu kolorów daje nowe spojrzenie na aplikację.

Już w opisie nowej wersji Symfonia Środki Trwałe 2013 pisałem o nowym wyglądzie więc teraz nie będę się o tym rozpisywał. Wygląda to rzeczywiście trochę inaczej niż w poprzedniej wersji, czy lepiej… To już ocenicie sami.

Ale przecież nie szata zdobi człowieka…

Oprócz zmiany wyglądu producent dodał kilka wartościowych funkcjonalności.

Jedną z nich jest możliwość dowolnej numeracji dokumentów księgowych. Coś co zawsze było zmorą księgowych, które chciały aby dokumenty wprowadzone do rejestru numerowały się nie rocznie, a w systemie miesięcznym bądź kwartalnym. To już jest dostępne. Dlaczego to tak długo trwało… Może musiało nabrać mocy urzędowej. Nie mniej jednak jest to dosyć przydatna funkcja.

Jak ją skonfigurujemy. W menu Dokumenty na dole znajduje się zakładka „Szablony numeracji”. Tu ustawimy dla każdego typu dokumentu odrębnie szablon. Pamiętajmy aby zrobić to przed zaksięgowaniem jakiegokolwiek dokumentu tego typu, ponieważ potem już nie da się tego zrobić.

Kolejnym dosyć ciekawym rozwiązaniem jest możliwość wygenerowania zestawień na drukarkę z jednoczesnym przesłaniem danych bezpośrednio do arkusza kalkulacyjnego Excel. Z punktu widzenia szybkiej obróbki danych jest to bardzo przydatna funkcja. Niestety tylko dla klientów posiadających Excela zainstalowanego na swoim komputerze, oczywiście można wybrać raport bez eksportu do arkusza (czyli stary poczciwy raport graficzny) ale czyż nie było by fajnie aby program wreszcie obsługiwał nie tylko oprogramowanie jednej słusznej marki, czyli MS.

Poza tym jeżeli wybierzemy wydruk raportu z przesłaniem do Excela, a nie mamy go zainstalowanego, to program oznajmi nas o błędzie wykonania w jakimś pliku w linii 61.

Ja wiem, co to jest za plik i linia i co to jest za obiekt „excel.Application” ale już zwykły użytkownik może dostać palpitacji serca… No cóż pamiętam gdy po zmianie w rejestrach VAT przy zapisie dokumentu pojawiała się informacja o tym, że „Kwoty na kontach rejestracji VAT niezgodne z rejestrami VAT. Sprawdź kwoty, itd…”, a klienci zmyleni informacją dzwonili na potęgę, że program informuje ich o jakichś błędach. A była to po prostu zmieniona funkcjonalność w programie mająca za zadanie pomóc użytkownikowi w uniknięciu błędu w przypadku, gdy zadekretuje wartości VAT na konto nie związane z nim.

Myślę, że warto informować klientów o takich zmianach zawczasu, zanim sami dojdą do tego, że ma to służyć im, a nie przeszkadzać.

Fajnym rozwiązaniem było by zapożyczyć funkcjonalność z programu Symfonia Środki Trwałe, gdzie do Excela wysyła się za pomocą dodatkowego przycisku, a nie wywołując raport.

Ale to tylko sugestia.

Nie ulega wątpliwości, że coś co cieszy to możliwość wysłania do Excela Bilansu i Rachunku Zysków i Strat. Dla osób nie posiadających Analiz Finansowych to duże udogodnienie.

Mało kto wie, że każde zestawienie, które przygotowuje się w tzw. gridzie (czyli formie tabelarycznej) jak: Obroty i Zapisy konta, Obroty kont aktywnych, przeglądanie rejestrów VAT i rozrachunki po skopiowaniu do schowka (CTRL+c) można wkleić w dosłownie każdym arkuszu kalkulacyjnym rozdzielając dane tabulatorem i że niekoniecznie musi to być Excel ale także Open Office, a funkcjonalność ta dostępna jest od niepamiętnych czasów istnienia programu Finanse i Księgowość. Ciekawe, co nie?

Kolejnym udogodnieniem dla użytkownika jest możliwość wydruku na dokumencie pieczątki z dekretami. Coś co można było uzyskać dodatkowymi raportami producent postanowił włączyć do regularnej dystrybucji. Oczywiście pozbawił tu (jak przy generowaniu danych do Excela) dodatkowego zarobkowania dla dystrybutorów, którzy pisali takie rozwiązania, ale myślę, że to krok w dobrą stronę. Wydruk dekretów to duże udogodnienie. Nie trzeba już przystawiać pieczątki i pisać ręcznie dekretów, a wystarczy wprowadzić dokument do bufora i wydrukować dekretacje na nim, bądź na dodatkowej kartce dołączonej później do dokumentu źródłowego.

Mały problem powstaje podczas wielopoziomowej strukturze zatwierdzania dokumentu (spotkałem się z tym w dużych firmach) gdzie dokument przechodzi z działu do działu i podlega zatwierdzaniu po kolei poprzez osoby odpowiedzialne, a dekretacja powstaje zanim księgowa wprowadzi dokument do bufora programu. Nie łudźmy się, taka sytuacja ma miejsce może w 1% instalacji programów w ogóle. Więc funkcjonalność jak najbardziej zasadna.

Dużym „nowum” ma być możliwość tworzenia przelewów elektronicznych. Ogarnął mnie niepokój. Czyżby koniec świetnej aplikacji „Nasz Bank” napisanej przez jednego z dystrybutora Symfonii.

Po dokładnym przeanalizowaniu okazało się, że aby nowa funkcja zadziałała musimy posiadać dodatkową aplikację EDS, czyli e-Dokumenty.

E-dokumenty to jedno z nowych rozwiązań Sage i godnych przeanalizowania w osobnym artykule.

Wspomina się także o nowej ergonomii. Zobaczmy co zmieniono?

Na pewno dużym udogodnieniem jest zmiana w wyborze dokumentu przy jego tworzeniu. Nie musimy już przedzierać się przez gąszcz typów po wybraniu nowej formatki dokumentu z listy dokumentów. Wystarczy, że klikniemy w typ dokumentu po lewej stronie na drzewku dokumentów bądź na konkretnym dokumencie na liście dokumentów, a następnie klikniemy „Wprowadzanie” i jak za naciśnięciem czarodziejskiej różczki otworzy się nam formatka nowego dokumentu o typie wybranym wcześniej. Niestety tylko wtedy, gdy w buforze będzie jakikolwiek tego typu dokument. Jeżeli kartoteka tych dokumentów będzie pusta, formatka otworzy się nam na dokumencie predefiniowanym DP – Dokument Prosty. Ciekawe, czy jest to celowe, czy wypadkowa zdarzeń – przecież DP to podstawowy dokument w programie.

Nowością w wersji Finanse i Księgowość 2013 od lat pożądaną jest możliwość opisania każdej operacji w dokumencie niezależnie po której stronie Wn lub Ma się znajduje. Funkcjonalność ta dostępna wcześniej jedynie dla użytkowników Systemu Zarządzania Forte Finanse i Księgowość trafiła wreszcie pod strzechy.

Oczywiście aby włączyć ją należy wejść do ustawień programu w „Parametry stałe”, a potem kliknąć na „Opisy pozycji na dokumencie” i w okienku zaznaczyć „Pełne opisy pozycji na dokumencie”. Od tej pory będziemy mogli opisywać każdą stronę transakcji oddzielnie – super sprawa…

Z innych nowości. W danych firmy możemy już wstawić Powiat i Gminę w jakiej się znajdujemy.

W dokumencie zwiększono informacje o kliencie dodając dane teleadresowe, tj. ulica, kod i miasto kontrahenta. Ustawiono fokus na kwotę netto w formatce dokumentu podczas wypełniania VATu, a nie jak dotychczas na wyborze rejestru. A jeżeli jesteśmy już przy wyborze rejestru VAT w tejże formatce, to od nowej wersji na rozwijanej liście – rejestry wyświetlać się będą w kolejności alfabetycznej.

Dodatkiem ułatwiającym jeszcze wprowadzanie dokumentów jest sztuczka otwierająca oprócz planu kont kartotekę kontrahentów jeżeli ostatnią pozycją analityczną tego konta jest właśnie kartoteka. Wystarczy tylko wybrać kontrahenta i gotowe.

I jeszcze… zapomniał bym, jeżeli wprowadzamy dokument do programu i zaczniemy podawać NIP kontrahenta i jeżeli nie ma takiego NIPu i naciśniemy enter (jakoś dużo tych jeżeli) to otworzy się nam kartoteka kontrahentów gdzie będziemy mogli takiego kontrahenta dodać. Po dodaniu automatycznie przepisze się do formatki naszego dokumentu.

No cóż, to chyba tyle.

Jeżeli o czymś zapomniałem to zapraszam do przeczytania opisu zmian opracowanego przez producenta.

No cóż. Znów napiszę, że idziemy w jakimś kierunku i wydaje mi się, że w dobrym.

To ocenicie sami.

Jak zwykle powiem, że nie ma zmian rewolucyjnych. Bardziej widać zmiany adaptacyjne, mające za zadanie umocnić markę Systemu Symfonia na rynku.

Ale tak jak pisałem w jednym z poprzednich artykułów opisujących nową wersję programu Symfonia Środku Trwałe 2013 – czego jeszcze więcej można wymagać od dobrego programu. On sam obroni się rzeszą użytkowników, którzy nie zamienią go na żaden inny.

Czego i sobie i Państwu życzę.

 


Najnowszą wersję pobierzesz: Symfonia Finanse i Księgowość 2013

Opis zmian w wersji Symfonia Finanse i Księgowość: opis zmian