Nowa wersja programu Symfonia Finanse i Księgowość 2013.1 – gotowa na zmiany w VAT od 1 stycznia 2013

W dniu 30 listopada 2012 ukazała się kolejna w tym roku płatna wersja programu do prowadzenia pełnej księgowości Symfonia Finanse i Księgowość 2013.1. Wersja przygotowuje program do zmian w ustawie o VAT, która ma zacząć obowiązywać od stycznia 2013 roku.

Dzisiaj dopiero (2012.12.10) zainstalowałem nową wersję programu Symfonia Finanse i Księgowość 2013.1. Ponieważ jest to płatna wersja należy spodziewać się istotnych zmian w jej funkcjonowaniu, a nie kosmetycznych poprawek. Minęło 10 dni od jej premiery – zobaczmy co zostało zmienione.

Z informacji zawartych w dokumentacji programu dowiadujemy się, że zmian na lepsze jest aż 7. To tylko o jedną więcej niż przy poprawce do wersji 2013a, która była bezpłatna.

Czyżby ta jedna powodowała aż taką nowelizację, wymagającą wydania płatnej wersji?

Myślę, że nie o to chodzi jednak aby licytować się o ilość zmian. Najważniejszą zmianą do jakiej dąży producent to na 100% zmiana ustaw które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2013 roku. Oczywiście bardziej obszernie poczytacie o tym co się zmieni i jak Sage podchodzi do tego zagadnienia czytając informacje na ich oficjalnej stronie Internetowej.

My zajmijmy się jednak czysto technicznymi zagadnieniami.

Z tych 7 zmian, które wprowadzono na uwagę zasługuje na pewno dodanie do listy deklaracji możliwość wystawienia wprost z programu CIT-8. To duży ukłon w stronę księgowych, którzy nie będą musieli ręcznie jej wypełniać. Zastanawiam się tylko dlaczego tak późno na to wpadli, skoro CIT-2 już dawno było można. Niemniej jednak raz do roku ułatwi nam to pracę.

Następną zmianą jest poprawa funkcjonalności okna rejestrów i kont VAT. Czyli bezpośredniego wybrania konta z planu kont, a nie jego ręcznego wpisywania. Zastanawiające jest jednak dlaczego znowu tak późno to wprowadzono. Dla bardziej wtajemniczonych, którzy znają wewnętrzny system raportów już od dawna istnieje polecenie LINK(), które umożliwia uruchomienie okna dowolnej kartoteki i odczytanie z niej parametru. Dlaczego więc z podstawowych okien programu do teraz było to niemożliwe? Tym bardziej, że w ustawieniach programu w Konta specjalne jest to dostępne już od dawna. Mam tylko nadzieję, że programiści przejrzeli cały system i w każdym momencie występowania odczytania danej z kartoteki (w tym przypadku – planu kont) poprawili tą niedogodność. Nie omieszkam sprawdzić…

Całkowitym Novum jest oczywiście możliwość ewidencji Faktury Uproszczonej. Jak wiemy, każdy system informatyczny jaki funkcjonuje w firmach w Polsce do końca tego roku powinien mieć możliwość wystawiania tego typu faktur oraz ich ewidencjonowania. System Symfonia Finanse i Księgowość – już ma.

Ważną zmianą jest też możliwość tzw. kontroli biznesowej (Dyrektywa Rady 2012/45/UE), czyli jak podaje art. 203 ust. 1 drugi akapit ww. dyrektywy, że: „Każdy podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Można to zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług. „. Na pewno w myśl tej zasady został stworzony raport kontrolny, śledzący dokumenty źródłowe wraz z dokumentami ściśle powiązanymi z nimi – niezależnie od tego czy są to dokumenty fizyczne, czy w formie elektronicznej. Raport Kontrola Biznesowa umożliwia wydruk zestawienia dokumentów z innymi powiązanymi z nimi. Oczywiście zestawianie to na razie będzie niezbędne w czasie jakichkolwiek kontroli z Urzędu Skarbowego. Natomiast co do głębszej analizy już nie.

Należy nadmienić, że ww dyrektywa nakłada na podatnika stworzenie całego procesu kontroli i opisanie go w polityce rachunkowości, która za pewnie od nowego roku musi ulec zmianie. Pamiętajmy, że nie jest to tylko opisanie obiegu dokumentów, ale też opracowanie swoistego dopasowania dodatkowych dokumentów, a także czynników takich jak rola jaką pełni wystawca w całym procesie, jego tożsamość, autentyczność pochodzenia dokumentów i wiele innych. Należy przez to rozumieć proces – nie jako pojedynczy dokument ale cały szereg dokumentów powiązanych i tworzących pewien ciąg zależności i powiązań.

Ale rozpisałem się trochę za bardzo na tematy zupełnie nie związane z tematem niniejszego artykułu. Niemniej jednak jak się wydaje bardzo ważnego z punktu widzenie zmian ustawy już zresztą podpisanej przez Prezydenta.

Wracając do zmian, to należy jeszcze wspomnieć o możliwościach sortowania rejestrów VAT przed ich wydrukowaniem, a także sterowanie wydrukiem pieczątek dekretacyjnych na dokumentach (możliwość ustawienia ich marginesów oraz położenia).

Nowa wersja umożliwia także zmianę sposobu numerowania dokumentów na przełomach lat obrachunkowych i kalendarzowych.

Jak podaje producent, zmiany zawarte w tym uaktualnieniu nie idą tylko w poprawę ergonomii ale też dostosowują (wewnętrznie) program do zmian w ustawie o VAT. Zmian szeroko idących niż możliwości jakie dotychczas system oferował (przecież możliwość wyboru metody kasowej istnieje w programie już od bardzo dawna).

Należy jeszcze wspomnieć o zmianach przy wprowadzaniu pełniej metody kasowej, a co za tym idzie momencie określenia wejścia podatku VAT do rozliczenia z US oraz naliczeniem podatku dochodowego wynikających z wejścia w życie tejże metody.

Czas pokaże jak dalece zmiany dokona jeszcze firma SAGE, ale to co wiemy (podaje je na swojej stronie Internetowej) to, że zgodnie z podpisaną ustawą deregulacyjną muszą nastąpić jeszcze zmiany w takich obszarach jak:

  • kontrola przepływów finansowych – wspierająca obsługę tzw. „złych długów”
  • wsparcie dla korekt podstaw opodatkowania oraz amortyzacji środków trwałych z tytułu „niezapłaconych zobowiązań”
  • obsługa nowych zasad pełnej metody kasowej

Ale to jeszcze podobno przed nami. Do końca roku należy spodziewać się jeszcze przynajmniej jednej aktualizacji.

Szczerze powiedziawszy przeglądając po raz pierwszy zmiany w programie byłem zaskoczony, że tak niewiele jest nowych funkcji, a do tego producent żąda zapłaty za tą aktualizację. Po analizie jednak okazuje się, że te poprawki to tylko wierzchołek góry lodowej zmian, jakie muszą być dokonane aby program był zgodny z najnowszymi przepisami jakie zaczną obowiązywać już za 21 dni.

Warto się zatem zainteresować nie tylko tym co widać na pierwszy rzut oka, ale zerknąć głębiej.

 

Zachęcam zatem Państwa do aktualizacji oprogramowania do wersji najnowszej, którą znajdziecie tutaj.

Polecam Państwu artykuły w Internecie opisujące zmiany dotyczące omawianej (bardzo pobieżnie) III Ustawy Deregulacyjnej.

Google: Dyrektywa 2010/45/UE, III ustawa deregulacyjna

http://sage.com.pl

http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2012/1342


Najnowszą wersję pobierzesz: Symfonia Finanse i Księgowość 2013.1

Opis zmian w wersji Symfonia Finanse i Księgowość: opis zmian



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *