Jak to zrobić w programie Mała KsięgowośćMała Księgowość

Jak zwiększyć wartość środka trwałego w programie Symfonia Mała Księgowość

Załóżmy, że posiadamy środek trwały jakim jest zestaw komputerowy o wartości 5000 zł netto. Kupiliśmy go w styczniu 2012 roku i z dniem zakupu wprowadziliśmy do ewidencji. Zestaw składał się z komputera, monitora LCD i kolorowej drukarki atramentowej.

Zgodnie z założeniami odpisy amortyzacyjne rozpoczną się od miesiąca lutego.

Ustaliliśmy, że środek będzie amortyzowany metodą liniową ze stawką 20%.

Okazało się jednak, że potrzebujemy dokupić do niego szybką drukarkę laserową do wydruków dokumentów sprzedażowych o wartości 1500 zł netto.

Postanowiliśmy, że wartość drukarki zwiększy nam wartość środka trwałego jakim jest posiadany Zestaw Komputerowy. Oczywiście z każdej operacji posiadamy dokument zakupowy za ewidencjonowany w programie Symfonia Mała Księgowość.

Zobaczmy jak taką operację przeprowadzić w programie i jaki będzie miało to skutek na comiesięczne odpisy amortyzacyjne.

Stan wyjściowy – środek trwały w postaci Zestawu komputerowego

Rys. 001 – Stan wyjściowy – środek trwały w postaci Zestawu komputerowego

Widzimy, że plan amortyzacji pokazuje comiesięczne odpisy w wysokości 83,33 zł.

A rozpoczną się we wspomnianym lutym.

Teraz trochę popracujemy. Zaksięgujemy umorzenia aż do czerwca, a zwiększenie wykonamy w miesiącu lipcu i zobaczymy co się stanie.

Zmieniamy datę na koniec każdego miesiąca i księgujemy kwoty umorzenia.

Można to wykonać z Rejestru Środków Trwałych poprzez panel „Operacje” wybierając „Księgowanie Kwoty Umorzenia” lub poprzez operację zamknięcia Statusu Miesiąca, gdzie program automatycznie naliczy i zaproponuje zaksięgowanie umorzenia w odpowiednią kolumnę w księdze.

Ponieważ nie jest to tematem artykułu, pominę te operacje.

Po przeprowadzonej akcji powinniśmy dostać stan taki jak na rysunku poniżej.

Stan po zaksięgowaniu umorzeń

Rys. 002 – Stan po zaksięgowaniu umorzeń

Teraz najważniejsze.

Do systemu wprowadzamy dokument zakupowy, który posłuży nam do zwiększenia wartości naszego zestawu komputerowego.

Pamiętajmy, że aby dokument był widoczny w liście dokumentów w środkach trwałych musi być zaksięgowany.

Widok księgi z dokumentami potwierdzającymi nasze dotychczasowe operacje

Rys. 003 – Widok księgi z dokumentami potwierdzającymi nasze dotychczasowe operacje

Następnie przechodzimy do kartoteki środków trwałych, zaznaczamy nasz Zestaw Komputerowy i z „Operacji” wybieramy opcję „Zmiana wartości”.

Zmiana wartości środka trwałego

Rys. 004 – Zmiana wartości środka trwałego

Ważne jest aby zmiana była wykonana z datą pomiędzy datą dokumentu z którego ma pochodzić wartość zwiększenia, a zaksięgowania kolejnego umorzenia.

Data przeprowadzenia zwiększenia wartości środka trwałego

Rys. 005 – Data przeprowadzenia zwiększenia wartości środka trwałego

Oczywiście datę tę można podać niezależnie od aktualnej daty w programie, ale jeżeli pracujemy na konkretnym dniu to ułatwieniem będzie zachowanie jednej wartości – jednej daty.

Następnie w opcji „Pozycja w rejestrze” wybieramy naszą fakturę z której pobierzemy kwotę zwiększenia. Z tej opcji będziemy mogli wprowadzić nowy dokument, wybrać już istniejący z listy (to nasz przypadek) lub wejść do rejestru – jeżeli nie pamiętamy numeru dokumentu i z okienka listy zapisów w rejestrze wybrać ten konkretny. Zróbmy tak.

Wybór konkretnej wartości za pomocą przeglądania rejestru

Rys. 006 – Wybór konkretnej wartości za pomocą przeglądania rejestru

W tym celu klikamy „Rejestr VAT”. Otwiera się okno z listą zapisów w rejestrze. I klikając dwukrotnie na konkretny zapis okienko zamyka się przepisując jednocześnie wartość netto z rejestru do okienka umożliwiającego zwiększenie wartości środka trwałego.

Lista rejestru VAT

Rys. 007 – Lista rejestru VAT

Po wybraniu konkretnego zapisu z rejestru zauważymy, że wypełniło nam się pole z „Pozycją w rejestrze” oraz wartość w polu „Zmiana o kwotę”.

Widzimy, że wartość pobrana z rejestru jest oczywiście wartością netto dokumentu.

Jeszcze tylko uzupełnimy operację o opis i gotowe.

Prawidłowo wypełnione dane odnośnie zwiększenia wartości

Rys. 008 – Prawidłowo wypełnione dane odnośnie zwiększenia wartości

Na koniec klikamy przycisk „Zmień” i zobaczmy jaki to nam dało efekt.

Zmieniony plan amortyzacji

Rys. 009 – Zmieniony plan amortyzacji

Okazuje się, że system automatycznie przeliczył planowaną amortyzację rozpoczynając od miesiąca w którym została zwiększona wartość środka trwałego. W naszym przypadku od lipca.

No tak ale czy nie powinien tego zrobić od następnego miesiąca od dokonania zmiany.

Dobre pytanie…

Oczywiście wszystko zależy od polityki firmy (zawsze to mówię nawet w firmach, które prowadzą księgowość za pomocą KPiR) i ustawień w parametrach programu.

Standardowo ustawione jest tak aby zmiany wartości podlegały amortyzacji w miesiącu ich przeprowadzenia. Jeżeli ktoś chciałby aby zmiany te miały skutek w miesiącu następnym po przeprowadzeniu tej operacji to wystarczy przestawić jeden z parametrów pracy programu.

Gdzie… Już mówię.

Ustawienia → Parametry → Amortyzacja środków trwałych → Zmiana wartości

I przestawiamy parametr na taki jaki nam odpowiada.

Zmiana parametrów pracy firmy

Rys. 010 – Zmiana parametrów pracy firmy

Uwaga. Zmiana będzie uwzględniana dopiero od tej chwili. Więc wszystkie dotychczas przeprowadzone operacje zmiany wartości nie zmienią się automatycznie. Jeżeli nie odpowiada nam to, zawsze możemy cofnąć ostatnią operację i procedurę zmiany wartości przeprowadzić jeszcze raz.

 

Wiem, że to nie wyczerpuje tematu ale nie wszystko da się dokładnie i w kilku słowach opisać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *