Dobre praktyki księgoweFinanse i KsięgowośćJak to zrobić w programie Finanse i KsięgowośćPoczątkujący

Jak zaksięgować nowy środek trwały w programie Symfonia Finanse i Księgowość

Kupiliśmy nowy środek trwały – jak mam go zaksięgować w programie Symfonia Finanse i Księgowość?

Zakup środka trwałego to nie tylko wprowadzenie do programu dokumentu zakupu. Jeżeli chcemy mieć pełny obraz i wgląd w przepływ wartości pomiędzy kontami księgowymi powinniśmy to dobrze przeprowadzić.

Standardowo wprowadzamy dokument księgowy jako FVZ i w dodatkowym księgowaniu (albo i podstawowym) podajemy konto ewidencji środków trwałych.

Wygląda to mniej więcej tak:

Rys. 001 – Wprowadzenie dokumentu zakupu środka trwałego do programy Symfonia Finanse i Księgowość

Oczywiście z punktu widzenia księgowości dokument został wprowadzony poprawnie. Ważne jest oczywiście aby w rejestrze VAT użyć specjalnego rejestru Środków Trwałych, ponieważ wartość VATu z takiego zakupu powinna znaleźć się w osobnej rubryce w deklaracji VAT7 oraz powinna wyć wykazana w osobnym zestawieniu z rejestrów VAT.

Jeżeli więc wystawiamy ręcznie dokument OT – Przyjęcie środka trwałego, to na tym etapie możemy zakończyć pracę.

Jeżeli jednak OT to także osobny dokument księgowy (tak jak przy księgowaniu dokumentów magazynowych MM, WZ, czy PZ) to powinniśmy całą operację przeprowadzić poprzez konto rozliczeń środków trwałych. Dla przykładu konto 080.

W standardowym planie kont niestety takiego konta nie ma więc powinniśmy go założyć.

Będzie to konto tak jak 300 dla zakupu materiałów i towarów, czyli rozliczenie zakupu środków trwałych.

Rys. 002 – Założenie konta 080 – Rozliczenie zakupu środków trwałych w programie Symfonia Finanse i Księgowość

Jak więc powinno wyglądać księgowanie dokumentu zakupu.

W dokumencie zakupu zamiast konta 010 podajemy konto rozliczeniowe 080.

Rys. 003 – Zaksięgowanie wartości początkowej środka trwałego na konto rozliczeniowe 080 w programie Symfonia Finanse i Księgowość

Następnie utworzenie i wprowadzenie dokumentu OT jako dokumentu księgowego.

Rys. 004 – Wprowadzenie dokumentu OT do bufora programu Symfonia Finanse i Księgowość

Teraz możemy naliczać amortyzację i spokojnie księgować odpisy.

Jeżeli korzystamy z programy Symfonia Środki Trwałe, to taką operację możemy zautomatyzować. Ręcznie księgujemy tylko fakturę zakupu, pozostałe dokumenty, tj. OT, AM program wykonuje prawie automatycznie.

Ale co jeżeli nasz środek trwały to duża maszyna, którą będziemy budować z elementów zakupionych wcześniej. Należy potraktować to jako inwestycja w środku trwałym ale coś co w chwili zakupu nie będzie nim, a jedynie będzie stanowiła element całości.

Nie możemy wtedy wprowadzić takiej prostej faktury zakupu. Nie możemy zadekretować wartości środka trwałego na koncie 010, ponieważ tak naprawdę to co budujemy nie ma jeszcze znamion środka trwałego zgodnie z ustawą o środkach trwałych (poczytajcie o tym w Internecie).

No więc co mamy z tym zrobić?

Zanim nasza maszyna uzyska znamiona środka trwałego powinna być ewidencjonowana (wartościowo oczywiście) na kontach przejściowych typu: 011 – Środki trwałe w budowie, aż do czasu kiedy oddamy ją do użytku. Analogicznie do prowadzenia konta 080. Na koncie 011 będzie zbierała się wartość budowanego środka trwałego. Podczas wystawienia OT całą wartość znajdującą się na 011 przeksięgowujemy na 010 i od tej chwili nasza inwestycja jest środkiem trwałym w myśl ustawy. Mamy więc go prawo amortyzować.

5 komentarzy do “Jak zaksięgować nowy środek trwały w programie Symfonia Finanse i Księgowość

  • Witam,
    Cieszę się, że poradziła sobie Pani sama… Z reguły przy księgowaniu dokumentów problem z datami występuje praktycznie zawsze. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby datę w dokumencie mienić na taką jak będzie do zaakceptowania przez system, albo księgować z datą późniejszą. W każdym przypadku takie postępowanie jest jak najbardziej prawidłowe.
    Pozdrawiam

    Odpowiedz
  • JUŻ JEST OK.WYSTARCZYŁO ZMIENIĆ DATĘ KSIĘGOWANIA DO KSIĄG NA ŁAPIĄCA TĘ FV Z PRZYSZŁEGO M-CA 🙂

    Odpowiedz
  • Witam, przy w/w sytuacji program mówi, że nie może zaksięgować dokumentu,bo ma złą datę (może źle księguję? wchodzę w dokumenty>szukaj>okres sprawozdawczy>np.IX>układam chronologicznie,zaznaczam i księguję). Jeżeli pominę ten dokument, to później w X oczywiście nie pojawi mi się przy sortowaniu po okresie spraw.Muszę go wprowadzić osobno do ksiąg?

    Odpowiedz
  • WITAM, WYSTAWIAMY FV SPRZEDAŻOWĄ W X,VAT MA BYĆ W X, ALE DO DOCHODOWEGO MUSI WEJŚĆ WE IX.CZY JEŻELI ZMIENIĘ OKRES SPR.NA IX,TO PRZY KSIĘGOWANIU DO KSIĄG NIE BĘDZIE PROBLEMU Z KSIĘGOWANIEM CHRONOLOGICZNYM?

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *