Odwrotne Obciążenie w programie Symfonia Finanse i Ksiegowość ver. 2014
W lutym tego roku opisałem sposób na Odwrotne Obciążenie w programie Symfonia Finanse i Księgowość ale we wcześniejszych wersjach tego systemu. Od wersji 2014 istnieje łatwiejszy sposób na wykonanie tego zadania. Stworzony został (bardzo uniwersalny) typ dokumentu jakim jest Dokument Specjalny, który załatwi całą sprawę.
Zaczynajmy.
Ponieważ ostatnio wprowadzałem dokument zakupowy OO w walucie, dzisiaj pozwolę sobie na ułatwienie i zrezygnuję z waluty na rzecz naszych poczciwych starych złotówek.
Powiedzmy, że spróbujemy zaksięgować sobie zakup złomu…
Otwieramy zatem naszą nowiutką wersję programu Finanse i Księgowość 2014c i…
Najpierw utworzymy rejestry VAT niezbędne dla dokumentu.
Rejestr Naliczony:
Rejestry → Definiowanie → Dodaj.
Rys. 001 – Definiowanie rejestru naliczonego VAT
Jak widzimy, jest to standardowy rejestr zakupowy VAT.
Rejestr Należny:
Rejestry → Definiowanie → Dodaj.
Rys. 002 – Definiowanie rejestru należnego VAT
Tu też rejestr jest w zasadzie standardowy, jednakże rodzaj rejestru wybieramy „Dostawa towarów, dla której płatnikiem jest nabywca”.
Teraz zakładamy nowy typ dokumentu:
Dokumenty → Definiowanie → Dodaj.
Rys. 003 – Definicja dokumentu zakupu złomu – Odwrotne Obciążenie
Nazywamy go „Zakup Złomu” – bo to chcemy zadekretować, więc symbol to ZZ.
Charakter dokumentu: Dokument specjalny, a rodzaj transakcji: Zakup z samoopodatkowaniem. Ponieważ dokument będzie w PLN, waluta to zł.
Zauważmy, że w bloku Rejestr VAT mamy dostępne już dwa rejestry, wybieramy więc nasze wcześniej utworzone i zapisujemy.
Właściwie cała konfiguracja jest już zakończona i możemy przystąpić do wprowadzania naszego dokumentu.
Dokumenty → Wprowadzanie → ZZ
Rys. 004 – Formatka dokumentu specjalnego
Dokument na pierwszy rzut wygląda całkiem normalnie. Ze zmian widocznych jest panel z Walutą i Kursami VAT i CIT/PIT. Jeżeli w konfiguracji dokumentu wybralibyśmy inną walutę niż PLN to tutaj miało by to swoje odzwierciedlenie. Możemy to oczywiście zmienić podczas wypełniania rejestru VAT.
No więc wypełnijmy dane nagłówkowe.
Rys. 005 – Wypełnione dane nagłówkowe dokumentu
Teraz rejestr VAT…
Rys. 006 – Formatka rejestru VAT
No cóż, trochę się zmieniło…
Przede wszystkim mamy dodany panel z walutami. Jak pisałem wyżej to tu można wybrać walutę w jakiej jest nasz dokument, a także określić kurs Dla VAT i CIT/PIT zgodnie z dokumentem źródłowym i Polityką Rachunkowości.
Ponieważ nasz dokument jest w PLN, nie podajemy żadnych danych.
Poniżej widzimy, że rejestry VAT już są dodane i wystarczy wprowadzić do nich dane.
Wprowadzamy więc wartości i … tyle w rejestrze.
Rys. 007 – Wypełniona formatka rejestru VAT dla PLN
Możemy przejść do dokumentu.
Rys. 008 – Dokument po przepisaniu kwot z rejestru VAT
Widzimy trochę nietypowy układ, nie podobny do normalnego dokumentu zakupowego.
Raczej jest to podobne do dokumentu, gdy włączymy „Pełne opisy pozycji na dokumencie” – w ustawieniach programu.
Wypełnijmy jednak tak jak powinno to wyglądać i zobaczmy jaki uzyskaliśmy efekt.
Rys. 009 – Wprowadzamy konta księgowe
No cóż. Tak może wyglądać dekretacja. Uprościłem i zamiast konta kosztowego podałem konto rozliczenia zakupu – coraz rzadziej stosowane w firmach niehandlowych.
Zamiast opisów przy kontach podałem czego dotyczy dany zapis, abyście łatwiej mogli zrozumieć użyte konta księgowe.
Zauważcie, że tak jak w fakturach wewnętrznych kwota VAT została obustronnie zaksięgowana tak aby w ogólnym rozliczeniu z US saldo po operacji wyniosło 0.
Sprawdźmy zatem jak wyglądają zestawienia po zaksięgowaniu takiego dokumentu.
Konta:
Rys. 010 – Obroty kont aktywnych
Deklaracja VAT:
Rys. 011 – Deklaracja VAT7 za dany okres
No cóż. Wygląda na to, że wszystko działa tak jak należy.
A jak zaksięgować zakup jeśli na jednej fakturze oprócz zwykłych towarów są towary z “odwrotnym obciążeniem” ?
Witam.
Odpowiedzią na to pytanie niech będzie nowy artykuł Odwrotne Obciążenie w programie Symfonia Finanse i Księgowość ver. 2014 – Suplement.
Pozdrawiam
A jak kto będzie wyglądało w przypadku sprzedaży ???
Witam.
Możemy użyć Dokumentu Specjalnego, definiując go jako “Dokument specjalny sprzedaży”, czyli: charakter dokumentu: Dokument specjalny, Rodzaj transakcji: Sprzedaż, Domyślny rejestr: “Sprzedaż z Odwrotnym Opodatkowaniem” – zdefiniowanym jako: Typ: Sprzedaż, Rodzaj: Dostawa towarów dla której podatnikiem jest nabywca. Stawka VAT dla rejestru to: NP.
Pozdrawiam