Finanse i KsięgowośćJak to zrobić w programie Finanse i KsięgowośćPoczątkujący

Odwrotne Obciążenie w programie Symfonia Finanse i Ksiegowość ver. 2014

W lutym tego roku opisałem sposób na Odwrotne Obciążenie w programie Symfonia Finanse i Księgowość ale we wcześniejszych wersjach tego systemu. Od wersji 2014 istnieje łatwiejszy sposób na wykonanie tego zadania. Stworzony został (bardzo uniwersalny) typ dokumentu jakim jest Dokument Specjalny, który załatwi całą sprawę.

Zaczynajmy.

Ponieważ ostatnio wprowadzałem dokument zakupowy OO w walucie, dzisiaj pozwolę sobie na ułatwienie i zrezygnuję z waluty na rzecz naszych poczciwych starych złotówek.

Powiedzmy, że spróbujemy zaksięgować sobie zakup złomu…

Otwieramy zatem naszą nowiutką wersję programu Finanse i Księgowość 2014c i…

Najpierw utworzymy rejestry VAT niezbędne dla dokumentu.

Rejestr Naliczony:

Rejestry → Definiowanie → Dodaj.

001 - Definiowanie rejestru naliczonego VAT

Rys. 001 – Definiowanie rejestru naliczonego VAT

Jak widzimy, jest to standardowy rejestr zakupowy VAT.

Rejestr Należny:

Rejestry → Definiowanie → Dodaj.

002 – Definiowanie rejestru należnego VAT

Rys. 002 – Definiowanie rejestru należnego VAT

Tu też rejestr jest w zasadzie standardowy, jednakże rodzaj rejestru wybieramy „Dostawa towarów, dla której płatnikiem jest nabywca”.

Teraz zakładamy nowy typ dokumentu:

Dokumenty → Definiowanie → Dodaj.

003 – Definicja dokumentu zakupu złomu – Odwrotne Obciążenie

Rys. 003 – Definicja dokumentu zakupu złomu – Odwrotne Obciążenie

Nazywamy go „Zakup Złomu” – bo to chcemy zadekretować, więc symbol to ZZ.

Charakter dokumentu: Dokument specjalny, a rodzaj transakcji: Zakup z samoopodatkowaniem. Ponieważ dokument będzie w PLN, waluta to zł.

Zauważmy, że w bloku Rejestr VAT mamy dostępne już dwa rejestry, wybieramy więc nasze wcześniej utworzone i zapisujemy.

Właściwie cała konfiguracja jest już zakończona i możemy przystąpić do wprowadzania naszego dokumentu.

Dokumenty → Wprowadzanie → ZZ

004 – Formatka dokumentu specjalnego

Rys. 004 – Formatka dokumentu specjalnego

Dokument na pierwszy rzut wygląda całkiem normalnie. Ze zmian widocznych jest panel z Walutą i Kursami VAT i CIT/PIT. Jeżeli w konfiguracji dokumentu wybralibyśmy inną walutę niż PLN to tutaj miało by to swoje odzwierciedlenie. Możemy to oczywiście zmienić podczas wypełniania rejestru VAT.

No więc wypełnijmy dane nagłówkowe.

005 – Wypełnione dane nagłówkowe dokumentu

Rys. 005 – Wypełnione dane nagłówkowe dokumentu

Teraz rejestr VAT…

006 – Formatka rejestru VAT

Rys. 006 – Formatka rejestru VAT

No cóż, trochę się zmieniło…

Przede wszystkim mamy dodany panel z walutami. Jak pisałem wyżej to tu można wybrać walutę w jakiej jest nasz dokument, a także określić kurs Dla VAT i CIT/PIT zgodnie z dokumentem źródłowym i Polityką Rachunkowości.

Ponieważ nasz dokument jest w PLN, nie podajemy żadnych danych.

Poniżej widzimy, że rejestry VAT już są dodane i wystarczy wprowadzić do nich dane.

Wprowadzamy więc wartości i … tyle w rejestrze.

007 – Wypełniona formatka rejestru VAT dla PLN

Rys. 007 – Wypełniona formatka rejestru VAT dla PLN

Możemy przejść do dokumentu.

008 – Dokument po przepisaniu kwot z rejestru VAT

Rys. 008 – Dokument po przepisaniu kwot z rejestru VAT

Widzimy trochę nietypowy układ, nie podobny do normalnego dokumentu zakupowego.

Raczej jest to podobne do dokumentu, gdy włączymy „Pełne opisy pozycji na dokumencie” – w ustawieniach programu.

Wypełnijmy jednak tak jak powinno to wyglądać i zobaczmy jaki uzyskaliśmy efekt.

009 – Wprowadzamy konta księgowe

Rys. 009 – Wprowadzamy konta księgowe

No cóż. Tak może wyglądać dekretacja. Uprościłem i zamiast konta kosztowego podałem konto rozliczenia zakupu – coraz rzadziej stosowane w firmach niehandlowych.

Zamiast opisów przy kontach podałem czego dotyczy dany zapis, abyście łatwiej mogli zrozumieć użyte konta księgowe.

Zauważcie, że tak jak w fakturach wewnętrznych kwota VAT została obustronnie zaksięgowana tak aby w ogólnym rozliczeniu z US saldo po operacji wyniosło 0.

Sprawdźmy zatem jak wyglądają zestawienia po zaksięgowaniu takiego dokumentu.

Konta:

010 – Obroty kont aktywnych

Rys. 010 – Obroty kont aktywnych

Deklaracja VAT:

011 – Deklaracja VAT7 za dany okres

Rys. 011 – Deklaracja VAT7 za dany okres

No cóż. Wygląda na to, że wszystko działa tak jak należy.

4 komentarze do “Odwrotne Obciążenie w programie Symfonia Finanse i Ksiegowość ver. 2014

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *