Odwrotne Obciążenie w programie Symfonia Finanse i Księgowość ver. 2014 – Suplement
Po artykule Odwrotne Obciążenie w programie Symfonia Finanse i Księgowość ver. 2014 dostałem wiele listów związanych z trudnością w zadekretowaniu dokumentu zakupowego na którym znajdują się pozycje podlegające OO i niepodlegające temu mechanizmowi.
Dokument Specjalny świetnie sprawuje się w sytuacji opisywanej w ww artykule, ale czy w nowej sytuacji też będzie pomocny.
Sprawdźmy.
Na cele artykułu zmieniłem trochę nazewnictwo rejestrów VAT z poprzedniego tekstu:
Rejestr: Naliczony – to teraz rejestr Zwykły
Rejestr: Należny – to teraz rejestr Zwykły
Rejestr: Naliczony OO – to rejestr Zwykły
Rejestr: Należny OO – to rejestr: Dostawa towarów dla której płatnikiem jest nabywca
Rys. 001 – Konfiguracja rejestrów VAT
Definicja Dokumentu Specjalnego nie zmieniła się.
Rys. 002 – Konfiguracja Dokumentu Specjalnego
Teraz spróbujmy wprowadzić nowy dokument zakładając, że część wartości z dokumentu nie podlega mechanizmowy Odwrotnego Obciążenia.
W tym celu do formatki rejestru VAT należy oprócz zapisów odnoszących się do OO dodać następny związany z zakupem bez OO.
Proszę zobaczyć na poniższym rysunku.
Rys. 003 – Wypełnienie formatki rejestru VAT
Na pewno zauważyliście, że dodałem trzeci zapis w rejestrze związany z normalnym zakupem, tak jakbym dodawał rejestr z inną stawką lub jakbym chciał przyporządkować go do innego okresu.
Teraz wracamy do dokumentu.
Rys. 004 – Powrót do dokumentu
Jedynie co zauważymy to stosowny komunikat informujący nas o tym, że mamy niezgodność w saldzie rejestrów VAT, tzn. suma Należnego jest różna od Naliczonego.
Zauważcie, że jest to tylko informacja, a nie błąd.
Klikamy OK.
Rys. 005 – Wypełnione wartości w formatce dokumentu
Nie będę opisywał krok po kroku co zrobiłem – sądzę, że na tym etapie wiedzy nie jest to już potrzebne. Wszystkie operacje opisane są w Opisie poszczególnych zapisów księgowych.
Jeżeli teraz skontrolujemy dokument F5 – ukaże się ta sama informacja co przy wyjściu z rejestru VAT.
Dokument jest skończony.
Sprawdźmy jeszcze jak wygląda to w deklaracji VAT7.
Rys. 006 – Deklaracja VAT7 – cz1
Rys. 007 – Deklaracja VAT7 – cz2
Widzimy, że VAT znajduje się w prawidłowych pozycjach. Ten wynikający z Odwrotnego Obciążenia został całkowicie rozliczony, a do przeniesienia na następny okres jest VAT tylko z tej części z której nie podlegała rozliczeniu OO.
Oczywiście nie będziecie mieli żadnego problemu z zaksięgowaniem tak utworzonego dokumentu.
SUPLEMENT…
Mały suplement. Niektórych może denerwować to, że rozdzieliłem rozrachunek z kontrahentem na dwa. Wynika to oczywiście ze zwiększeniem przejrzystości zapisów w dokumencie do celów szkoleniowych. Nie ma jednak problemy, aby dokument taki posiadał jeden wspólny rozrachunek.
Można to zrobić na kilka sposobów. Poniżej przedstawię jeden z nich – używając konta technicznego (dla czystości zapisów możemy jeszcze zestornować przeciwstawnie konto techniczne – ale to już inna bajka).
Rys. 008 – Dokument z jednym rozrachunkiem dla kontrahenta
Witam,
w jaki sposób przeprowadzić korektę związaną z o.o., tzn.data dostawy 02/14,data otrzymania fv 03/14. Czyli vat należny trzeba ująć w 02/14 a odliczamy naliczony w 03/14.zmieniam tylko w deklaracji za pomocą EDP?
Witam,
Niestety nie odpowiem Pani na to pytanie – tu chodzi o interpretację ustawy o VAT, a nie o rozwiązanie w programie.
Ale jeżeli mówimy o VAT z OO, to naliczenie i odliczenie jest tylko i wyłącznie sztuczną operacją mającą wykazać wartości w odpowiednim miejscu w deklaracji VAT7. Skoro tak, to czy wolno rozdzielić jego naliczenie z odliczeniem pomiędzy okresami?
Jeżeli chodzi natomiast o VAT z dodatkowych zapisów w rejestrze, (tych bez OO) to nie ma tu żadnych innych wytycznych niż normalna korekta każdego dokumentu z VAT.
Sterowanie okresem VAT nie należy do EDP.
Jeżeli nie można zmienić okresu bezpośrednio w dokumencie (w formatce z rejestrami), to można użyć funkcji: Przypisanie VAT do okresu.
Jeżeli chodzi o korektę faktury z błędnie naliczonym podatkiem VAT… To już zupełnie inna sprawa…
Pozdrawiam
Arek
A CZY JEŻELI MAM FAKTURĘ Z MATERIAŁAMI ZE STAWKĄ 23% I SĄ POZYCJE DOT.O.O. I W REJESTRZE NALICZONY WRZUCAM ŁĄCZNIE OO+TEN,CO NORMALNIE MA 23% I PÓXNIEJ TYLKO W NALEŻNYM WPROWADZAM KWOTĘ Z O.O.,TO JEST PRAWIDŁOWO?
Jeżeli ma Pani część pozycji z OO i część bez, to sumuje Pani te z OO i te bez, a następnie wprowadza do rejestru w wartościach zsumowanych. Oczywiście tę z OO do dwóch rejestrów. Jeżeli ma Pani zakup z różnymi stawkami VAT to rozbija Pani oczywiście zapisy w rejestrze wg tych stawek.
A co do Pani ostatniego pytania… Proponował bym jednak rozłączyć wartości normalne z tymi z OO i realizować to w osobnych zapisach w rejestrze naliczonym. Proszę zauważyć, że nawet jeżeli wg nas (bo nie widzę problemu z wprowadzania tego w ten sposób) jest to jak najbardziej poprawne, to analizując później np. zapisy w rejestrach będziemy zastanawiali się dlaczego rejestry nalezny i naliczony wynikajacy z OO nie są zgodne, itd.
W związku z czym nie odpowiem Pani jednoznacznie, czy jest to prawidlowe czy nie. Wszystko zależy od tego jak później wpłynie to na sprawozdawczość w firmie.
PS: Jeszcze dodam, że z punktu widzenia programu taki zapis jaki stosuje Pani jest poprawny technicznie.
NO WŁAŚNIE PRZEZ TE REJESTRY ROBIE TO RAZEM, BO DOKUMENT TAKI WPROWADZAM JAKO FV Z OO I PÓŹNIEJ W REJESTRZE ZAKUPÓW MI WYSKAKIWAŁ, A TAK TO CAŁA FV JEST W REJESTRACH OO…
To jest właśnie to o czym cały czas mówię.
Program jest tylko narzędziem i ma działać tak jak tego sobie życzymy…
Pozdrawiam Serdecznie
Arek
Prosiłabym o przykład, w którym faktura z OO występuje w zaliczce.
Proszę sprecyzować problem. Zaliczka nie jest niczym innym jak zakupem lub sprzedażą (niezależnie z której strony patrzymy na transakcję) – jest to jedynie kwestia użycia odpowiednich kont księgowych i okresów VAT. Sam mechanizm Odwrotnego Obciążenia opisany w artykule jest identyczny.